I behov av rådgivning..

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Escapist

I behov av rådgivning..

Inlägg av Escapist »

Hejsan!

Jag vill gärna läsa läkarprogrammet men jag är lite osäker på vad jag ska göra med de betygen som jag har. Jag kommer att gå ut det naturvetenskapliga programmet med 19,4 i snitt (utan meritpoäng).
De kurserna som jag har fått VG i är:
Samhällskunskap A
Fysik A
Moderna språk steg 3

Nu är det som sagt en del tid kvar till studenten men jag vill gärna göra upp en plan för att komma in på läkarprogrammet så snabbt som möjligt.

Problemet som jag har är att mina meritpoäng inte är maximerade (d.v.s 2,5) utan jag har dessa kurser:
Moderna språk steg 3
Engelska B
Matematik E
2 st biologi breddning kurser (blir det 0,25 för båda eller kan man dubbla och få 0,5 för båda?)

Ja, jag gjorde rätt så dumma val när det kom till kurser som ger meritpoäng och jag borde ha valt smartare men naiv som man var så går det inte att ändra på det nu...

Hur ska jag då göra? Har jag någon chans i Danmark? Sverige verkar ganska uteslutet men jag är inte experten, det kanske går trots allt?

Vad har ni för tips ni kan ge mig? Tack för eran tid..
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: I behov av rådgivning..

Inlägg av Wiiizzy »

Hej!

Ehm, gör högskoleprovet. Kan då få ca 1,8 där så kommer du förmodligen in och behöver inte bry dig om dina betyg i övrigt.

Känner du att du inte kan uppnå ca 1,8. Så läs upp betygen och läs in meritpoängskurser. Jag iaf har för mig att man kan läsa in meritpoängskurser, men jag är lite osäker. Har inte så bra koll på det där med kompletteringsregler. Du kommer iaf då att söka i kvoten BGII. Med 22,5 där har du goda chanser att komma in. Det behövs dock oftast kompletteras med ett högskoleprovsresultat(undantaget senaste våreintaget i umeå och de orter där lottning tillämpas), men det behöver inte vara väldigt bra i så fall.

Det finns en hel del info om läkarprogrammen i Norge och Danmark här på forumet och under fliken "antagning i utlandet" till vänster i menyn. Där finns info om hur du räknar om ditt betyg till deras standard och det kan du sedan jämföra med tidigare antagningar. Jag har för mig att de inte bryr sig om meritkurser. Jag är dock tveksam till att 19,4 räcker. Men kanske. Om inte annat så har jag för mig att man i alla fall i någon kvot kan ha kompletterade betyg även i grannländerna.
Men som sagt först av allt: Skriv högskoleprovet så borde få ha en bättre uppfattning om dina chanser i Sverige. Och leta vidare här på hemsidan. För det där med betygskompleteringar samt antagning till grannländerna har jag inte superbra koll på och det har diskuterats förr på forumet.

Lycka till!
Escapist

Re: I behov av rådgivning..

Inlägg av Escapist »

Wiiizzy skrev:Hej!

Ehm, gör högskoleprovet. Kan då få ca 1,8 där så kommer du förmodligen in och behöver inte bry dig om dina betyg i övrigt.

Känner du att du inte kan uppnå ca 1,8. Så läs upp betygen och läs in meritpoängskurser. Jag iaf har för mig att man kan läsa in meritpoängskurser, men jag är lite osäker. Har inte så bra koll på det där med kompletteringsregler. Du kommer iaf då att söka i kvoten BGII. Med 22,5 där har du goda chanser att komma in. Det behövs dock oftast kompletteras med ett högskoleprovsresultat(undantaget senaste våreintaget i umeå och de orter där lottning tillämpas), men det behöver inte vara väldigt bra i så fall.

Det finns en hel del info om läkarprogrammen i Norge och Danmark här på forumet och under fliken "antagning i utlandet" till vänster i menyn. Där finns info om hur du räknar om ditt betyg till deras standard och det kan du sedan jämföra med tidigare antagningar. Jag har för mig att de inte bryr sig om meritkurser. Jag är dock tveksam till att 19,4 räcker. Men kanske. Om inte annat så har jag för mig att man i alla fall i någon kvot kan ha kompletterade betyg även i grannländerna.
Men som sagt först av allt: Skriv högskoleprovet så borde få ha en bättre uppfattning om dina chanser i Sverige. Och leta vidare här på hemsidan. För det där med betygskompleteringar samt antagning till grannländerna har jag inte superbra koll på och det har diskuterats förr på forumet.

Lycka till!
Tack så mycket för ditt utförliga svar. Som jag kan se i statistiken så låg snittet för VT2012 på 21,84 (Linköping), 21,73(Umeå), 21,75(Örebro). Det jag undrar är, går det att läsa till meritpoängkurser som uttökat (d.v.s att kurserna inte har en inverkan på ens snitt) bara för att få sina resterande meritpoäng utan att hoppa över till kompletteringsgruppen?

För om det skulle vara möjligt så skulle jag nog hamna på 21,9 (med 2,5 i meritpoäng) vilket lär räcka till nästa vårtermin om det blir samma resultat alternativt lägre.

Jag har en del meriter också, skulle de kunna hjälpa mig om jag söker t.ex kvote 2 till vissa universitet i Danmark?

Tack för er tid.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: I behov av rådgivning..

Inlägg av Nils »

Du kan komplettera med ytterligare meritkurser efter examen men de räknas då bara i kompletteringskvoten, de läggs inte på ditt betyg i BI-kvoten.

Det finns dock ett undantag som du kanske kan utnyttja: mycket snabba kompletteringar (som registreras mycket snart efter din examen) kan räknas med i BI-kvoten.
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=809
Skriv svar