Naturvetenskapligt basår & högskoleprov

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Richard

Naturvetenskapligt basår & högskoleprov

Inlägg av Richard »

Hej!

Min dröm har sedan slutet av mellanstadiet varit att bli läkare. Jag går nu tredje året på gymnasiet och har gjort praktik på två universitetssjukhus här i Sverige och fått en bra inblick i hur arbetet ser ut, och jag blir hela tiden bara mer och mer intresserad av läkaryrket!

Mitt största problem just nu är att jag går en samhällsvetenskaplig linje med ekonomisk inriktning, något jag egentligen inte alls intresserar mig för. Jag planerar därför att gå ett naturvetenskapligt basår direkt efter gymnasiets slut för att få behörighet till läkarlinjen.
Anledningen till att jag inte valde ett naturvetenskapligt program på gymnasiet var att det enda ämne som jag hade problem med under högstadiet var matten, och jag var därför orolig över att inte klara av den på gymnasiet.

Det har dock gått lite bättre än vad jag först hade räknat med och mina betyg är nu MVG i Matte A, VG i Matte B, och G men på gränsen till VG i matte C.

Jag räknar med att mina slutpoäng från gymnasiet kommer att ligga på cirka 19,4 och jag vet ju att detta inte räcker för att söka till läkarlinjen på betyg.
Jag undrar därför hur stor chansen är att fixa cirka 1,8 på högskoleprovet om man anstränger sig, övar och skriver det några gånger. Jag ska skriva det för första gången nu i vår för att få en inblick i hur det ser ut och är upplagt.

Är det någon som har erfarenhet av naturvetenskapliga basår och svårighetsgraden på dessa?
Jag oroar mig över att få svårt med matten och kanske även fysiken under detta basår, trots att man enbart behöver få godkänt.

Då läkare är det enda yrke som verkligen intresserar mig är detta något jag tänker på väldigt ofta och jag kan få en viss "framtidsångest" eftersom jag inte vet hur stora min chanser är att komma in.

Kort sagt:
Någon som har några erfarenheter av basår samt möjligheterna till förbättring på högskoleprovet?


Hälsningar,

Richard
Termin 1

Re: Naturvetenskapligt basår & högskoleprov

Inlägg av Termin 1 »

Jag skulle säga att det troligtvis alldeles säkert går att fixa både basåret och 1,8 på HP :glad:

Frågan är väl snarare hur snabbt du kommer komma upp i 1,8. Om det kommer ta 1 år eller kanske 5 år? Det är bara att sätta igång skulle jag säga, du kommer nog ganska snabbt få ett hum om hur det ligger till för din del. Men vill du så går det!

En sporre/tröst är att det finns väldigt många personer med helt klart sämre meriter från gymnasiet än dina som har kommit in på läkarprogrammet. Betänk också PIL-möjligheten, där det räcker med kanske 1,5 för att komma in om man är duktig och har lite tur.

Sist vill jag gratulera för att du vet vad du vill bli. Det är inte nog inte alltför många som är så bergsäkra i din unga ålder. Det är faktiskt ett privilegium i sig :glad:
Richard

Re: Naturvetenskapligt basår & högskoleprov

Inlägg av Richard »

Tack för ett peppande och bra svar!
Finns det någon som har erfarenheter av just naturvetenskapligt basår, eller som har kommit in på högskoleprov?
Termin 1

Re: Naturvetenskapligt basår & högskoleprov

Inlägg av Termin 1 »

Jag kom in på PIL, men kunde lika gärna ha kommit in på HP då jag hade 1,9 :glad:

Jag hade 13,4 i snitt från gymnasiet! Så rätt mycket lägre än du själv. Dock gick jag naturtekniskt program och behövde bara plugga upp biologi B och kemi B för att få behörighet. Har alltså ingen erfarenhet från det naturvetenskapliga basåret.

Jag har däremot några kompisar som har gått basåret och alla är väldigt nöjda med det. En kompis upplevde tempot på basåret högre än vad han upplever det på läkarprogrammet.

Lycka till! :glad:
Skriv svar