De nya reglerna

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: De nya reglerna

Inlägg av Bernardo »

Kille jag känner som pluggar där säger att administrationen vill fasa ut det eftersom det är alltför dyrt. ( möjligen i samband med att vårdprovet införs som skiljelinje för sökande i BG-kvoten - det här är dock bara min spekulation.)
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: De nya reglerna

Inlägg av Dr portalen »

Ponera att PIL försvinner hur kommer de ca 134 platserna att fördelas.
idag är det ju: 50% PIL, 25% HP, 25% BG

blir det 50% HP, 50% BG :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya reglerna

Inlägg av Nils »

Dr portalen skrev:Ponera att PIL försvinner hur kommer de ca 134 platserna att fördelas.
idag är det ju: 50% PIL, 25% HP, 25% BG

blir det 50% HP, 50% BG :(
LäFo skulle kunna vara kvar. Det är också möjligt att de ersätter PIL med något nytt särskilt förfarande.

Det är också möjligt att de använder 1/3 vardera för betyg, högskoleprov och vårdprov eller att de låter vårdprovet helt och hållet ersätta prov-momentet men behåller intervjuerna.

Annars skulle jag gissa 2/3 betygskvoter (det finns 4st då) och 1/3 högskoleprovskvoter (HP).
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: De nya reglerna

Inlägg av Dr portalen »

hoppas de fortsätter med PIL i några år till, det ger ju möjligheterna för de som inte har fått 20.00 eller 1,9-2,0 att kunna komma in. Tänk om man är skulle bli en bra läkare men klarar inte första hindret ( 20.0 eller 1,9-2,0) medans en annan som är mindre lämplig kommer in.. :wink:
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: De nya reglerna

Inlägg av Bernardo »

Jag tror att PIL-platserna kommer gå til en BG-kvot med vårdprovet som skiljelinje.
Senast redigerad av Bernardo den 10 jun 2008, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: De nya reglerna

Inlägg av Bernardo »

Dr portalen skrev:hoppas de fortsätter med PIL i några år till, det ger ju möjligheterna för de som inte har fått 20.00 eller 1,9-2,0 att kunna komma in. Tänk om man är skulle bli en bra läkare men klarar inte första hindret ( 20.0 eller 1,9-2,0) medans en annan som är mindre lämplig kommer in.. :wink:
Ja tänk. Tänk om en person som inte klarar PIL, HP, eller bra betyg hade blivit den absolut bästa läkaren någonsin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya reglerna

Inlägg av Nils »

Det är inte en perfekt värld och lärosätena använder sig helt enkelt av de antagningsmetoder som enligt statistiken ger mest framgångsrika urval...
(med viss ekonomi medräknad; stora kostnader för marginella skillnader är inte mödan värd)
Skriv svar