Kommer jag in utan MVG i idrott?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
deddan
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 aug 2011, 15:44

Kommer jag in utan MVG i idrott?

Inlägg av deddan »

Går i 1an på gymnasiet (har precis bytt till NA programmet efter 1,5år på omvårdnadsprogrammet) och ska läsa till Läkare längre fram. Nu har jag bara några frågor..

Eftersom jag nu börjat 1an är jag en av dem som drabbas av det nya betygssystemet (A-F), satsar givetvis på att få alla A, men efter som jag har specialidrott av vissa skäl, så kan jag förmodligen MAX uppnå betyg D-E (G) i idrott. Förstår jag det rätt att jag sänker mig rejält då?

Om jag har högsta betyg i alla ämnen, och får ett G i idrott, hur påverkar det mig när jag ska söka in på läkarlinjen? Man behöver väll inte idrott för läkarlinjen? Eftersom det är ett kärnämne numera kan jag inte välja bort idrott och välja ett annat ämne.

Så alltså: Vilka betyg är det som räknas med när man söker in på läkarlinjen?

En fråga till, om man måste söka på alla kärnämnena, får man då välja bort ett ämne av dem som man inte behöver ha med i sökningen?
Spock

Re: Kommer jag in utan MVG i idrott?

Inlägg av Spock »

Även om Idrott och hälsa räknas med så har du goda chanser att bli antagen (eftersom det f.n. inte krävs maxpoäng i direktkvoten). Se dock till att få MINST VG/C ev. B i Idrott. Förutsatt att du har högsta betyg i samtliga övriga ämnen och fullt meritpoäng så kommer du in!
Glöm inte att om du har specialidrott så tittar läraren på dina individuella förutsättningar när denne sätter betyg.

Här kanske du hittar svaret: http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/u ... fe882.html
Spock

Re: Kommer jag in utan MVG i idrott?

Inlägg av Spock »

Mitt inlägg var dock inte ett svar på din fråga om betyget räknas med eller inte.
Gäst

Re: Kommer jag in utan MVG i idrott?

Inlägg av Gäst »

Egentligen kanske man inte ska svara när man inte kan ge 100% svar, men å andra sidan vet väl egentligen ingen av oss exakt hur det kommer se ut om några år med nya betygssystem som ska appliceras osv.

Men vad jag TROR är att du har en bra chans om du sätter högsta betyg i allt utom idrott och får motsvarande godkänd i idrott samt max "bonus"-meritering. Beroende på hur många gymnasiepoäng kursen motsvarar så kan den ju ändå knappast sänka enormt mycket. Nu "räckte" det väl med 22,3 i FÖRSTA antagningen på vissa ställen om jag inte minns fel.

Vidare så kan säkerligen det här systemet med antagningsgrupper göras om något inom ett par år; poängen med de nya grupperna var ju att gynna de som kommer med bra betyg direkt från gymnasiet gentemot de som läst upp men önskvärd effekt har man inte riktigt fått (detta har jag läst att Björklund mfl uttalat sig om. minns inte var och letar inte upp källan nu mitt i natten). Kort och gott vill man från politiskt håll gynna de som kommer direkt från gymnasiet mer (ändra andelen platser till de olika grupperna kanske? Eller nåt helt annat, vad vet jag). Således kanske man om några år kan komma in på något lite lägre meriter än idag om man kommer direkt från gymnasiet (direkt i bemärkelsen okomplettrade betyg alltså).

Om det nu dessutom har blivit fler betygssteg bör ju rimligen en mindre andel få A jämfört med hur många som fick MVG tidigare år.

Som jag har förstått det så måste du räkna med idrottsbetyget iaf, vilket man inte behövde förut om det sänkte, typ.

Vill man leta fler positiva tankar så brukar det ju bli lite lite lägre på våren kanske, och det finns ju HP, PIL osv osv. Det borde knappast vara kört för dig bara för du inte får A i idrott TYCKER och TROR jag.

Så får vi se vad de som kan mkt om detta säger, hur rätt/fel jag har=P
Lycka till

Re: Kommer jag in utan MVG i idrott?

Inlägg av Lycka till »

Vore roligt o veta ifall du fick alla a i betyg
Skriv svar