Söka i både BI och BII?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
ammi
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 jul 2011, 23:22

Söka i både BI och BII?

Inlägg av ammi »

Hej!

Jag funderar på vad som händer om jag kompletterar upp de betyg som jag har vg i under hösten inför vt-12, söker jag då även fortfarande i BI med mina nuvarande betyg, dvs de enda betyg jag sökt med nu till ht-11? Frågan är alltså om man söker i båda grupperna samtidigt.

För om man endast söker med de upptentade betygen i BII är det ju nästan otaktiskt att tenta upp dom om man har ganska bra betyg( 22,1) i BI?

Hoppas någon förstår vad jag menar, tack på förhand :)

/Ammi
Gestur

Re: Söka i både BIoch BII?

Inlägg av Gestur »

Att man blir behörig till BII påverkar inte ens behörighet till BI; man kan ansöka via båda samtidigt.
Gäst

Re: Söka i både BIoch BII?

Inlägg av Gäst »

Öhm, nej, man kan inte söka i båda samtidigt. Så fort du har kompletterat betyg utanför gymnasiet (dvs genom komvux eller prövning) kommer du räknas till BII. Så, ja, det är definitivt läge att ha strategisk överläggning.
addmoll89

Re: Söka i både BIoch BII?

Inlägg av addmoll89 »

Jag är ganska säker på att man kan söka i båda!! Då har du 22.1 i B1 och 22.5 i B2.

Dock undrar jag vilken kvot man fyller ut först på personer som har tillräckligt behörighet att komma in i fler kvoter. Tex. även högskoleprov?

Jag har sett på statistiken på vhs.se att det fanns utbildningar där det var högre intagning i B1 än B2, vilket känns fel.
Gäst

Re: Söka i både BIoch BII?

Inlägg av Gäst »

Klart du kan söka i båda kvoterna!! Manb fyller ingen kvot först det är slumpen som avgör vilken kvot man hamnar i. Så det är bara att läsa upp betygen. Lycka till!
Danielle
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2011, 23:51

Re: Söka i både BIoch BII?

Inlägg av Danielle »

yes yes! du kan söka i BÅDE...don't worry
ammi
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 jul 2011, 23:22

Re: Söka i både BIoch BII?

Inlägg av ammi »

Tack så mycket för svaren hörni! Då är det bara att fixa till dom där betygen då :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Söka i både BIoch BII?

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Öhm, nej, man kan inte söka i båda samtidigt. Så fort du har kompletterat betyg utanför gymnasiet (dvs genom komvux eller prövning) kommer du räknas till BII. Så, ja, det är definitivt läge att ha strategisk överläggning.
Ifall man uppfyller behörighetskraven utan kompletteringar så kan man alltid bli antagen via BI (i teorin).
Kompletteringar har man dock bara glädje av i BII (med undantag för om det rör sig om mycket omfattande kompletteringar).
Skriv svar