Meritpoäng

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Jossesnosse
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2013, 20:39

Meritpoäng

Inlägg av Jossesnosse »

Hej! Kan man läsa Etik och livsfrågor efter det att man tagit studenten eller är detta något som måste ligga i slutbetyget?? Enligt syo kan jag läsa matte E /matte 5 och på så vis få 0,5 points extra. Är less på att tenta av och läsa upp irrelevanta ämnen för att tillgodose politikers nya påhitt och tänker att etik och livsfrågor förmodligen är en bättre/roligare kurs om detta nu är möjligt att få meritpoäng för i efterhand.
Danke! :)
matildasandberg92

Re: Meritpoäng

Inlägg av matildasandberg92 »

Hej!

De elever som gå enligt den nya kursplanen får meritpoäng för andra grejer än vad vi fick, de har inte oområdesbehörighet tror jag. Matematik 5 kan du läsa och få för om du nu inte läst det redan, eller så kan du göra prövning i matte E så får du inte en så lång kurs.
Etik och livsfrågor måste du göra prövning i eftersom den kursen inte finns längre, och motsvarade kurs i den nya kursplanen ger inte meritpoäng.
Jag gjorde prövning i etik och livsfrågor och har fått meritpoäng för det =)
matildasandberg92

Re: Meritpoäng

Inlägg av matildasandberg92 »

men oj, vad tusan har jag skrivit??

Vet ju inte om du läst enligt gamla eller nya läroplanen, enligt gamla får du meritpoäng för etik och livsfrågor, men du måste göra prövning, du får alltså inte läsa den då den inte finns mer. enligt nya läroplanen får du inte, de har inte meritpoäng för områdeskurser tror jag, givetvis har dom områdesbehörigheter till olika utbildningar.
Jossesnosse
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2013, 20:39

Re: Meritpoäng

Inlägg av Jossesnosse »

Tack! Jag har läst enligt gamla kursplanen. Tolkade jag det hela rätt att jag alltså INTE kommer kunna göra en prövning om jag inte har läst den tidigare? Eller kan jag göra en prövning på den gamla kursen pga. att jag läst enligt gamla kursplanen? :) så svårt att hålla reda på alla regler....
Matildasandberg92

Re: Meritpoäng

Inlägg av Matildasandberg92 »

Du kan göra prövning även om du inte läst kursen innan. Det som inte är tillåtet är ju att läsa gamla kurser eller kurser som man redan har godkänt betyg i, då är det bara prövning som gäller. Menade mer då att du inte kan välja den nya kursen som motsvarar ex. Etik o livsfrågir o läsa den, för den får du inte merit för. Alltså om du vill ha merit så får man göra prövning i den gamla kursen, det gjorde jag i både omvårdnad och etik och livsfrågor :)
Matildasandberg92

Re: Meritpoäng

Inlägg av Matildasandberg92 »

Men när det gäller matte E så behöver du inte göra prövning för att få merit utan du kan läsa den nya kursen matte 5 för den ger merit även enligt det nya systemet vilket etik och livsfrågor inte gör. Är kanske dålig på att förklara..
Jossesnosse
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2013, 20:39

Re: Meritpoäng

Inlägg av Jossesnosse »

Tack för svar!
Skriv svar