Basår via komvux eller högskola?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
selvira
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2012, 21:51

Basår via komvux eller högskola?

Inlägg av selvira »

har blivit antagen till tekniskt basår på malmö högskola. det är heltidsstudier som omfattar ma 3c och 4, fys 1 och 2, ke 1 under två terminer. (kemi 2 blir jag tvungen att läsa på komvux vid sidan om)

nu till min fundering: har nämligen även kollat upp att läsa samtliga kurserna på egen hand på distans via komvux och då inklusive kemi 2 (bilologi 1 och 2 har jag redan läst) och det skulle ta mig betydligt mindre tid än att läsa via högskolan.

den ekvationen går inte ihop för mig. hur kan det ta längre tid att läsa färre kurser via högskolan? i nuläget ser jag inte några fördelar med att läsa via högskolan och det lutar starkt åt att söka och läsa självständigt via komvux istället. har jag missat något? är det någon som har erfarenhet och kan berätta skillnaden mellan att läsa basåret på komvux/högskola?

är det väldigt svåra kurser som kräver att man har lärarledd undervisning så fattar jag fördelen med att läsa på högskolan men om inte så känns det lite onödigt... eller?

tacksam för input
MD18

Re: basår via komvux eller högskola?

Inlägg av MD18 »

Fördelen med basår/bastermin är att man behöver inte få mer än G och dessutom så räknas det inte med din betygssnitt (om det är det du söker med, alltså BII kvoten). I kmovux så måste du i princip få MVG för att då försäkra att ditt snitt inte sänks (om man får G så har man behörighet dock).

Om du planerar söka med HP så tycker jag då att du bör istället satsa på bastermin alt. komvux. Ämnen är inte så svåra om du använder t.ex khan academy på youtube, även utan lärare alltså. Tänk på att mycket av läkarprogrammets studier kommer vara beroende av dina egna insatser och vilja att studera på egen hand...
Lycka till ! :glad:
selvira
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2012, 21:51

Re: basår via komvux eller högskola?

Inlägg av selvira »

Jag ska söka in via HPkvoten så betygen gör detsamma. det blir nog komvux. Tack för svaret!
Skriv svar