Betygssnitt, gymnasiebetyg, komvux

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Karlalr

Betygssnitt, gymnasiebetyg, komvux

Inlägg av Karlalr »

Hej,

Jag har precis fått höra från komvux att jag måste (via prövningar) läsa upp mina gamla betyg för att få ett betygssnitt på 22.5, och inte kan läsa andra kurser för att uppnå 2400 nya poäng som jag räknar till mitt snittbetyg.

Stämmer detta verkligen?
Jag visste verkligen inte vad jag ville i gymnasiet, och gick därför helt fel program, och har med mig usla betyg överlag. Att jag ska tvingas att åter igen läsa in 2400 poäng i ämnen som jag fullständigt saknar intresse av känns befängt.

Kan jag verkligen inte räkna in nya kurser till mitt slutbetyg, eller åtminstone skaffa en helt ny gymnasieexamen från komvux?

Jag utgår dock från att kärnämnena räknas in i slutbetyg/gymnasieexamen hur jag än gör?
JhonelP
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:02

Re: Betygssnitt, gymnasiebetyg, komvux

Inlägg av JhonelP »

Hej Karlalr som jag har förstått det måste du tenta upp kurserna/betygen som ingår i din studieplan (Kurserna som ingår i den linje du har valt). Om du nu vill bli behörig till läkarlinjen måste du även ha läst och erhållit minst betyget godkänt i Ma D/Ma 4, Kemi B/ Kemi 2, Biologi B/ Biologi 2, Fysik B/ Fysik 2. Vidare räknas omprövningskurser endast med i slutbetyget om de krävs för behörighet(de kurser som jag skrev i meningen innan).

Detta är min uppfattning av slutbetyg vid omprövning och jag är ganska säker på att det är såhär det fungerar. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med flera Syon, ibland får man olika svar och man måste testa ett par för att vara på den säkra sidan. Lycka till! :)

Mvh Jhonel P
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Betygssnitt, gymnasiebetyg, komvux

Inlägg av Nils »

I en situation som denna skulle jag fundera på denna strategi:
* Först se till att grundläggande och särskild behörighet är uppfyllda.
* Börja tenta upp gamla kurser.
* Parallellt med detta arbete skriva högskoleprovet vid varje tillfälle, med ordentliga förberedelser.

Syftet med att skriva högskoleprovet vore möjligheten att bli antagen snabbare, innan alla betyg är kompletterade.
Vid ett hyfsat resultat på högskoleprovet öppnar sig alternativa urval som väg in till läkarstudierna.
Vid bra resultat kan man bli antagen direkt via hp-kvoten.
Skriv svar