KEMI B

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gast

KEMI B

Inlägg av Gast »

Hej läkarstudent.se!
Jag befinner mig i en livssituation där jag om några veckor tar studenten med 22.3 i betyg. Mitt enda VG är kursen Kemi B. Jag har idag diskuterat med min lärare och kommit fram till att ett kursprov på måndag är mitt enda alternativ för att uppnå 22.5. Jag undrar därför på vilket sätt jag pluggar bäst och effektivast för detta provet, då jag aldrig tidigare ehövt plugga på detta sätt.
Hoppas ni förstår!
MvH, pressad student.
Gäst

Re: KEMI B

Inlägg av Gäst »

det är ju väldigt svårt för oss främlingar att besvara eftersom vi inte vet hur din lärare utformar prov, dvs är det mycket fokus på detaljkunskaper eller helhetsperspektiv och dylikt. om jag ska tänka tillbaka till kemi b var det mycket fokus på olika slags reaktionsmekanismer, så det är ju bra att lära sig utantill. tror att det kan vara rätt bra att ha någorlunda helhetsperspektiv ändå. jag minns att det var frågor om vad händer när man kombinerar denna eter med denna blablabla.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: KEMI B

Inlägg av Wiiizzy »

Som Gäst skriver ovan är det svårt då vi inte vet hur proven är utformade och dessutom föredrar olika personer helt olika studietekniker. Med det sagt så hade jag nog gjort ungefär såhär:

Kolla igenom de tidigare delproven och ställ dig frågan vad du känner dig säker på och vad du behöver plugga mer på. Var tappade du mest poäng.

Skriv anteckningar när du läser om sådant som du känner dig osäker på och kom på sätt att förhöra dig själv. Dels är det lite roligare än att bara läsa hela tiden, vilket håller uppe motivationen och dels det gör även att man känner sig trygg i inlärningen, vilket minskar stressen.

Dagen/dagarna inför ett prov kan det vara värt att repetera de ytliga och detaljerade "utantill kunskaper" som man förväntas kunna, exempelvis namn på olika saker o.s.v.

Om du känner att det är problem med motivationen, att du helt enkelt inte läser tillräckligt många timmar per dag så kan miljöombyte vara en idé. Själv kan jag knappt plugga hemma pga distraktioner, utan läser bäst på bibliotek.

Lycka till!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: KEMI B

Inlägg av empezar »

Läs igenom hela kemi B-boken. Det är luftiga sidor och enkel svenska. Borde gå snabbt. Skumma bara igenom de delar du känner dig säker på.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gast

Re: KEMI B

Inlägg av Gast »

Satte mig idag på biblioteket och började läsa igenom boken med fokus på de delarna min lärare gillar att fokusera på (smådetaljer). Ger mig på det imorgon igen då jag kände att det fungerade bra. Tacksam för tipsen, meddelar resultatet på Onsdag!
MvH
Per

Re: KEMI B

Inlägg av Per »

Lycka till!
Gast

Re: KEMI B

Inlägg av Gast »

Provet är nu genomfört. Klarade av MVG uppgifterna utan problem. Provet innehöll dock flertalet vg och g uppgifter som behandlade områden som vi tidigare aldrig sett vilket gjorde att jag kommer tappa en hel del poäng. Hoppas det räcker till iallafall.
Gast

Re: KEMI B

Inlägg av Gast »

Det blev ett MVG :tummarupp:
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: KEMI B

Inlägg av Crayon »

Grattis! Bra gjort!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KEMI B

Inlägg av Nils »

Bravo!
Skriv svar