Komplettering av utländska betyg / meritpoäng

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Komplettering av utländska betyg / meritpoäng

Inlägg av maring »

Hej på er alla goda människor! Kan ni förklara till mig om merit poäng får inte vara med i slutbetyget? Jag menar t.ex om jag har läst franska steg 3 och 4 kan jag inte ha dem i slutbetyget och samtidigt ha dem som meritkurser??
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Hej på er alla goda människor! Kan ni förklara till mig om merit poäng får inte vara med i slutbetyget? Jag menar t.ex om jag har läst franska steg 3 och 4 kan jag inte ha dem i slutbetyget och samtidigt ha dem som meritkurser?? SNÄLLA JAG BEHÖVER FÖRKLARING....
Senast redigerad av maring den 29 apr 2013, 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Meritpoäng får inte vara med i slutbetyget?

Inlägg av Nils »

Hej maring!

Om du läser in en ny gymnasium-examen i Sverige så ska meritpoäng kunna vara med i slutbetyget.

Om du kompletterar en utländsk gymnasium-examen så behöver du inte läsa specifika kurser för att få meritpoäng, du får istället automatiskt meritpoäng beroende på hur bra betygsvärde du har (över 19,00 får du +2,50 meritpoäng).
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Meritpoäng får inte vara med i slutbetyget?

Inlägg av maring »

Tack så jättemycket Nils, har du någon länk där jag kan läsa det här? (Jag menar om att komplettera utländsk betyg). Jag har försökt prata med min SYO om det här men hon vet inte så mycket om det här.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Komplettering av utländska betyg / meritpoäng

Inlägg av Nils »

Engelskspråkiga inlägg som följde efter ovanstående inlägg har flyttats ut till den nya engelskspråkiga kategorin som tillkom efter deras skrivande, detta för att underlätta för internationella ansökande i framtiden.

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=2901
Skriv svar