Studieteknik på gymnasiet

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Guest

Studieteknik på gymnasiet

Inlägg av Guest »

Hej!

Trevligt att hamna här.
Till höst ska jag börja på gymnasiet, naturvetenskapsprogrammet, och jag tänker satsa för fullt på studierna för att förhoppningsvis komma in på läkarprogrammet.

Jag har en fråga som jag skulle vara mycket tacksam om ni hade lust att besvara: Hur pluggade ni på gymnasiet? D.v.s vilken studieteknik använde ni er av? Just nu har jag en egen studieteknik som går ut på att läsa, sammanfatta och plugga på sammanfattningen, men det vore intressant att höra några andra förslag.

Jag önskar mig några utförliga svar, gärna med exempel.
Tack på förhand!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Studieteknik på gymnasiet

Inlägg av Wiiizzy »

Hade ingen studieteknik värd att nämna i gymnasiet. Den gick ut på att plugga väldigt intensivt 1-2 dagar innan prov och att ta det ganska lugnt fram till dess.

Nu på universitetet när man sitter med betydligt större textmängder att memorera brukar jag stryka under det viktigaste och sedan skriva sammanfattande anteckningar efter varje kapitel. Tentaplugget består sedan av att skumma igenom böckerna och då speciellt det understrukna, läsa sammanfattningarna och kolla igenom handouts från föreläsningingar.

Lycka till med studierna!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Studieteknik på gymnasiet

Inlägg av empezar »

Jag skulle rekommendera flashcards. Det funkar för allt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Guest

Re: Studieteknik på gymnasiet

Inlägg av Guest »

Tack för de fina svaren! :glad:
Jag ska försöka prova och se om jag trivdes med flera sätt.
Finns det några andra som vill dela med sig?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Studieteknik på gymnasiet

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

I linköping läser vi PBL.
Jag antecknar alltid som sägs under lektionerna samt vilka problemområde vi tar i basgruppsträff.
När jag går hem sammanfattar jag det som sägs under lektionerna och fördjupar mig lite på problemsområde och därefter memorerar jag allt.
Problemområde kan vara till exempel ( Apoptos, menscykeln, mitos, meos osv).
Mustafa Al-Attar
Skriv svar