Fråga om teknisk bastermin

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
tycoon

Fråga om teknisk bastermin

Inlägg av tycoon »

Låt oss säga att jag läst 2500 poäng på gymnasiet, b.la Fysik A, Biologi A, Kemi A men inte B-kurserna, samt Matematik D. Det betyder att jag måste läsa Fysik B, Kemi B och Biologi B för att bli behörig till läkarprogrammet. Jag har 22,30 i medelvärde.

Fråga:
Finns det betyg på basterminen? Och isf, kommer dessa betyg (om de nu finns) påverka mitt medelvärde som jag tagit studenten med? Kommer jag hamna i BII gruppen? Tack för alla svar :glad:
Gäst

Re: Fråga om teknisk bastermin

Inlägg av Gäst »

Du kommer att hamna i BII då du kompletterar dina gymnasiebetyg via komvux/universitet (som jag antar att du har tänkt göra). Angående betygen så är det olika om du läser upp behörigheten på komvux eller universitetet. Om du läser på komvux kommer betygen räknas med (alltså riskerar du att försämra ditt gymnasiebetygsnitt, om du inte får högsta betyg), på universitet räknas inte betygen med utan du får bara behörigheten. T.ex. så läser jag naturvetenskapligt basår på universitet, jag behöver bara bli godkänd på kurserna för att få behörigheten, mitt gymnasiebetygsnitt påverkas inte och jag hamnar i BII.

Hoppas svaret hjälpte dig och lycka till! :glad:

/S
Skriv svar