Fråga om distans basår

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Padma Duvvuri

Fråga om distans basår

Inlägg av Padma Duvvuri »

Hej..

Jag är från indien. Jag fick Svenska B behörighet i våras. Nu ska jag plugga till naturvetenskapliga ämnen som saknas. De är Matte D, Fysik B, Biologi A+ B och Kemi B. Jag frågade i kommun och fick veta från dem att om jag studerar dem på våren, om jag får inte högsta betyg A, riskerar jag att sjunka mitt meritvärde.Är det sant? Nu har jag 20.8.

Han gav råd att om jag studerar basår kurser hos högskola då blir ingen problem med mitt meritvärde.??

Kan någon ge mig råd om vilket är bättre? Jag tänkar att plugga normal kurser vid kommunen instället av basår för att basår börjar på höst 2013. Det blir försent...

Tack på förhand!

mvh,
Padma Duvvuri
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Fråga om distans basår

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Hej Padma,
Har du läst gymnasiet här i Sverige?
I fall du har gjort detta, rekommenderar jag dig att plugga naturvetenskapliga ämnen på komvux eftersom det är lättare att komma in via BI ( dirket kvot, utan komplitering).
Men om du har redan betyg från ditt hemland då skulle det vara snabbare att plugga ett basår och sedan söka till läkarprogrammet :)
Lycka till
Mustafa Al-Attar
Padma Duvvuri

Re: Fråga om distans basår

Inlägg av Padma Duvvuri »

Tack så mycket!

Mitt hemlands utbilding gav mig behörighet i Engleska B, Kemi A, Fysik B och Matte D.

Nyligen fick jag Svenska behörighet (Svenks B). Nu tänker jag plugga andra ämnen som krävs för läkareutbilding.

På komvux de sa att jag kan börja studera andra ämnen via distans så jag kan få hel behörighet på vår termin, då jag kan ansköka till höst 2013. Men om jag tar basår det tar nästan ett år. Så blir jag förvirrad.. :konfys:

Men är det sant att om jag studerar med komvux och kan inte få A betyg sänkar det mitt merit snitt? Är det omöjligt att få A betyg i natruvetenskapliga ämnen?

Snälla hjälpa mig!!

mvh,
Padma Duvvuri
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fråga om distans basår

Inlägg av Nils »

Hej Padma!

Du kan få högsta betyg (A eller MVG) i de kurserna ifall du läser dem via komvux.

Behörighetskurser via komvux räknas alltid med i genomsnittet vid kompletteringar.

(Matematik D, Fysik B, Kemi B, Biologi B - däremot tror jag att komplettering med Biologi A inte skulle påverka ditt genomsnitt eftersom den kursen inte krävs för behörighet.)

Ifall du väljer att läsa via komvux så är det alltså viktigt att du siktar på högsta betyg i kurserna. Samtidigt skulle det även kunna höja ditt betygssnitt så att det blir lättare att bli antagen än vad som vore fallet med 20,8.
Padma Duvvuri

Re: Fråga om distans basår

Inlägg av Padma Duvvuri »

Tack igen!!

Jag vill försätta med komvux då.

mvh,
Padma
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fråga om distans basår

Inlägg av Nils »

Studera flitigt och lycka till! :)
Padma Duvvuri

Re: Fråga om distans basår

Inlägg av Padma Duvvuri »

Ursäkta mig.. jag har en fråga till!!

Jag fick veta från komvux att de kan ge mig biologi B kurs via NTI-Skolan distans eftersom de har ingen undervisning i det här ämnet. Har någon tagit det distans kurs med NTI-skolan tidigar? Är det bra??

Tack på förhand!

mvh,
Padma
Nils skrev:Studera flitigt och lycka till! :)
Skriv svar