Rekordmånga svenska läkarstudenter i utlandet

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Rekordmånga svenska läkarstudenter i utlandet

Inlägg av Nils »

Under läsåret 2011/2012 uppgick antalet svenska läkarstudenter med CSN-studiemedel i utlandet till 2.960 stycken, det högsta antalet någonsin.

Det verkar dock som att kurvan håller på att plana ut; jämfört med det förra läsåret uppgick ökningen till endast 57 studenter, den minsta ökningen sedan innan läsåret 1999/2000.

Denna måttliga ökning döljer dock mer dramatiska förändringar. Antalet svenska läkarstudenter i Danmark störtdyker, från 683 till 571 på endast ett läsår, samtidigt som Polen ökar till 982 (896) och Rumänien till 413 (359). Det är inte omöjligt att Rumänien passerar Danmark redan under det kommande läsåret.

Bland länderna med mellanmånga svenska läkarstudenter stiger Lettland kraftigt, från 88 till 126, och har därmed passerat både Storbritannien/Nordirland (95) och Tjeckien (120).

Bland länderna med lägst antal svenska läkarstudenter (med studiemedel från CSN) kan man notera att det nu återfinns färre sådana i USA (4) än i Kina (6).

Som vanligt hittar du det interaktiva diagrammet här:
http://läkarstudent.se/utlandet.html#studenter
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Rekordmånga svenska läkarstudenter i utlandet

Inlägg av empezar »

Så utökningen av läkarprogrammet i Sverige har inte fått en motsvarande minskning av utlandsstuderande. Då tippar jag på att när läkaröverskottet kommer på allvar så blir utlandsstuderande nedprioriterade vid anställning. Eller tvärtom, man vet aldrig med Sverige.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Rekordmånga svenska läkarstudenter i utlandet

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

empezar skrev:Så utökningen av läkarprogrammet i Sverige har inte fått en motsvarande minskning av utlandsstuderande. Då tippar jag på att när läkaröverskottet kommer på allvar så blir utlandsstuderande nedprioriterade vid anställning. Eller tvärtom, man vet aldrig med Sverige.
Jag undrar om du har statistik som visar när Sverige kommer ha läkaröverskottet ?
Mustafa Al-Attar
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Rekordmånga svenska läkarstudenter i utlandet

Inlägg av empezar »

nabster skrev:Jag undrar om du har statistik som visar när Sverige kommer ha läkaröverskottet ?
Nils skrev om det här på forumet för något år sedan eller så. Hittar det inte just nu.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar