Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

PBL och det gamla läkarprogrammet

Rankingar, möjligheter, studentliv, studieavgifter, et cetera.

19 maj 2008, 09:48

Den här frågan rör mer utbildning än antagning, men kan ändå ha betydelse för hur man prioriterar så jag ställer den här.

Som jag har förstått det har alla lärosäten utom ett, osäker på vilket, skrotat det klassiska läkarprogrammet till förmån för den PBL-orinterade utbildningsformen. PBL, som jag förstått det, utgår från mer gruppdarbeten, mer problem-lösning, mer tidig klinisk träning till priset av färre föreläsningar och seminarier. Jag är lite orolig för att den teoretiska kvalitén utholkas pga. PBL, att den grundläggande kunskap som förut lärts ut på föreläsningar ersätts av ett grupprum där ett antal studenter sitter med en problemstencil och slår i böcker. Det känns som ytterligare ett led i att göra högskolan "billigare", dvs att skära ner på lärarledd tid.

Jag frågar er som läser eller har läst en PBL-orinterad läkarutbildning; hur har ni uppfattat PBL ? Är de teoretiska kraven lägre nu än tidigare ? Har det blivit "flummigare" ? Hade ni hellre gått ett klassiskt läkarprogram ?

mvh
Bernardo
Läkarstudent
Inlägg: 116

19 maj 2008, 15:11

Jag vet inte hur de teoretiska kraven såg ut tidigare men jag uppfattar dem som relevanta i Lund. Jag tror inte tentafrågornas svårighetsgrad påverkas av användningen av PBL. Personligen gillar jag PBL eftersom det tvingar en att plugga även under terminen, redan från början.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent
Inlägg: 4637

21 maj 2008, 08:14

Alla lärosäten använder sig inte av renodlad PBL, undantagsvis Linköpings Hälsouniversitet som ligger i framkant på detta område. De andra lärosätena har tagit efter lite och arbetar med case-metodik, där de utgår från patientfall. En viktig sak som bör påpekas är att PBL inte innebär att allt som har med föreläsningar etc är struket; traditionella föreläsningar, laborationer m m finns kvar.
Naturligtvis har jag ännu inte prövat på läkarprogrammets PBL, men jag har haft möjlighet att ett antal gånger jobba enligt PBL i vårdrelaterade kurser på gymnasiet (som då var wannabe-läkarprogramkurser). Jag tror knappt att de teoretiska kraven sänks i och med PBL, en tendens bland den mer överambitiösa delen av Sveriges befolkning är däremot att överarbeta, eftersom studenten själv sätter gränserna för sitt lärande. På basgruppträffarna finns även (oftast) gruppens handledare närvarande, han/hon fungerar inte som en kunskapsresurs, men hjälper till att styra gruppens arbete åt rätt håll och ser på så vis till att hela det berörda området täcks in i tillräcklig mån.
julls
Läkarstudent
Linköping
Inlägg: 25

21 maj 2008, 09:28

Jag tycker hela grejen låter märklig. Jag har dock aldrig gått en wannabe -läkarprogramkurs på gymnasiet, så har egentligen ingen aning.
Bernardo
Läkarstudent
Inlägg: 116

21 maj 2008, 16:39

Jag skulle nog vilja hålla med Nils.

Visst har man möjlighet att själv sätta gränser för sitt lärande, men om man har någon form av sunt förnuft i sig pluggar man så att man i alla fall har något att säga andra gången man träffas. Sen tror jag att tentorna är ungefär lika svåra som tidigare. Det som jag tycker kan vara tråkigt är att föreläsningarna på fallen ligger såpass tidigt in på veckan att man inte hinner läsa igenom allt man behöver innan för att sedan fokusera på det som var krångligt, men det brukar lösa sig i slutändan.
Dessutom tvingar PBL-metodiken en att faktsikt studera under hela terminen istället för att sitta med allt under de sista veckorna av terminen.
Användarvisningsbild
lars
Läkarstudent
Lund
Inlägg: 4

22 maj 2008, 17:36

Hur pass mkt har man skurit ner på föreläsningstid ? Är det inte ens föreläsningar varje dag längre ? Att läkarprogrammet ska bli "egenstudier" verkar helt knäppt.
Bernardo
Läkarstudent
Inlägg: 116

22 maj 2008, 17:45

Bernardo skrev:Hur pass mkt har man skurit ner på föreläsningstid ? Är det inte ens föreläsningar varje dag längre ? Att läkarprogrammet ska bli "egenstudier" verkar helt knäppt.
Det är inte föreläsningar varje dag under de första terminerna i Lund. Det lär dock förändras till termin 5 där ryktet säger att det blir mycket mer lektioner.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent
Inlägg: 4637

22 maj 2008, 17:56

Så hur mkt är det ? Du menar väl inte att läkarprogrammet är ett glidarprogram ? Trodde jag var klar med det när jag slutade på Universitetet. Jag vill ha något som är krävande.
Bernardo
Läkarstudent
Inlägg: 116

22 maj 2008, 19:11

Bernardo skrev:Den här frågan rör mer utbildning än antagning, men kan ändå ha betydelse för hur man prioriterar så jag ställer den här.

Som jag har förstått det har alla lärosäten utom ett, osäker på vilket, skrotat det klassiska läkarprogrammet till förmån för den PBL-orinterade utbildningsformen. PBL, som jag förstått det, utgår från mer gruppdarbeten, mer problem-lösning, mer tidig klinisk träning till priset av färre föreläsningar och seminarier. Jag är lite orolig för att den teoretiska kvalitén utholkas pga. PBL, att den grundläggande kunskap som förut lärts ut på föreläsningar ersätts av ett grupprum där ett antal studenter sitter med en problemstencil och slår i böcker. Det känns som ytterligare ett led i att göra högskolan "billigare", dvs att skära ner på lärarledd tid.

Jag frågar er som läser eller har läst en PBL-orinterad läkarutbildning; hur har ni uppfattat PBL ? Är de teoretiska kraven lägre nu än tidigare ? Har det blivit "flummigare" ? Hade ni hellre gått ett klassiskt läkarprogram ?

mvh



Humm :|
PBL-metoden är riktigt knepig eftersom den skiljer sig så enormt mycket ifrån den klassiska utbildningsmodellen. Det finns folk som lär sig mer och bättre med PBL och så finns folk som jag... :(
Nae, PBL är inget för mig. Jag lär mig ingenting på att sitta i ett grupprum och diskutera antingen sådant som är självklart och alla redan kan, eller sådant som ingen kan och alla bara spekulerar om (det blir rätt flummigt ibland). Poängen är väl att gruppmedlemmarna ska komplettera varandra och dela med sig av egna kunskaper, men eftersom jag råkar vara en sån där icke-auditiv-typ, så funkar inte denna metod för mig riktigt...
Därför läser jag bara lite inför varje basgrupp (hädanefter bg), bara för att ha något att säga och sedan när tentaplugget börjar så har jag glömt bort det lilla jag läste till bg:erna och då finns det inte tillräckligt med tid för att läsa allt på nytt... Usch va trött man blir. Den tiden jag lägger ner på bg:erna skulle jag istället kunna lägga ner på "vanligt plugg" och slippa bli stressad 2 veckor inför tentan...
Det dumma är att den gymnasiala utbildningen har gynnat sådana som mig, dvs sådana som lär sig genom att läsa, och nu ändrar de om systemet totalt och tror att vi ska kunna ändra oss efter...men icke... :?
Min fantastiska plan är att satsa på en klassisk läkarutbildning, antingen i Göteborg eller Stockholm (Sthlm bara delvis PBL som jag har förstått) eller Polen :D
Alla har sina sätt att trycka in information i skallen och PBL gör det inte lätt för vissa...Därför råder jag alla att prova på, se om det funkar, gör det inte det...join the club :lol:
chuzzle
Läkarstudent
Inlägg: 5

22 maj 2008, 23:24

Vart pluggar du chuzzle ? Ska du verkligen hoppa av svenskt program och flytta till Polen ? Knäppt. Jag är universalbegåvad, så jag kan lära mig med PBL utan problem. Det är bara det att jag inte gillar det. :wink:
Bernardo
Läkarstudent
Inlägg: 116