VT 2021 KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års vårtermin.
Hopplost

VT 2021 KI

Inlägg av Hopplost »

Vad tror ni att gränsen kommer att vara för BI på KI nu när de har valt att göra 66% Betyget och 34% HP. Kommer det att vara högre den VT 2020 på grund av pandemin?
ELa

VT 2021 KI

Inlägg av ELa »

Det är ju svårt att säga något om det, men jag tänker såhär:
HT2020 hade KI inte något överintag, så även om det var en större andel som togs in via BI gruppen, så var det ungefär lika många studenter det handlade om än året innan. Till våren kommer KI att minska antalet faktiska platser från 160 till 130. Om det blir ett överintag eller inte, visste de inte än när jag kontaktade dem. Men säg att de inte har något överintag även till våren, då skulle de ta in lite färre studenter i BI gruppen än HT2020 (då var det 79 efter urval 2), säg att det blir 20 studenter mindre (för de lär minska antalet även i de andra urvalsgrupperna). Det är fortfarande ungefär lika mycket som togs in VT2020 (63 efter urval 2). På UHRs antagningsstatistik kan man se att KI har lite mindre antal sökanden nu till VT2021 än de hade till VT2020 (både 1:a handsökande och totalt). Alltsä: ungefär samma antal platser och ungefär samma antal sökanden (till och med lite mindre). Så jag skulle gissa att det inte kommer hända några större förändringar i antagningspoäng till VT2021 i BI-gruppen jämfört med VT2020. Det vill säga, om det inte har hänt en stor betygsinflation pga pandemin förstås.
Lakarstudenten

VT 2021 KI

Inlägg av Lakarstudenten »

På KI kommer absolut vara högre poäng än förra året framförallt pga att det är otroligt många som redan kommit in i andra lärosäten men som nu vill ”byta” till KI. De tackade nog ja till sina platser bara för att de inte ville gå arbetslösa det här året. Men på de mindre ”attraktiva” lärosäten dvs Örebro, Umeå och Linköping kommer vi med stor sannolikt inte se en större höjning på antagningspoäng, detta dels pga att det är samma människor som nu söker som sökte innan till höstterminen utan att ha kommit in och dels pga att det endast är 21 personer fler sökande till läkarutbildningarna denna vårterminen än förra årets. Glöm inte att denna analys endast gäller BI som du frågade om.
ELa

VT 2021 KI

Inlägg av ELa »

Det där med att folk som redan kommit in i andra lärosäten vill byta till KI hade jag inte tänkt på. Är det vanligt att man gör så? (Jag kommer ursprungligen från ett annat land och där kan man inte ansöka om en plats om man redan har en, oavsett var). Det handlar i så fall om folk som har lägre poäng än 22,10 (i BI alltså), för annars hade de ju kommit in till KI redan i höstas. Då skulle det landa någonstans mellan 21,61 och 22,10 alltså?
Hopplost

VT 2021 KI

Inlägg av Hopplost »

Tack att ni svarade! Tror också det ska vara högre! Har själv 21.57 i BI och vill bara plugga i Stockholm eller nära på grund av familjen! Uppsala kanske har jag någon chans?
ELa

VT 2021 KI

Inlägg av ELa »

KI brukar ha högre poäng än Uppsala, men nu till hösten var det faktiskt tvärtom: antagningspoängen i BI gruppen var högre i Uppsala än på KI - 22,12 vs 22,10 - och i praktiken var skillnaden förmodligen större då Uppsala hade ett överintag och inte tog in så många reserver (bara 2 i BI gruppen) medan KI inte hade ett överintag och fyllde alla platser av de som tackade nej med reserver. Så det är nog inte alls sagt att du har sämre chans på KI än i Uppsala! Lycka till, hoppas du kommer in!
Personligen hoppas jag komma in i Uppsala. Hade reservplats 14 till hösten, så hoppas det funkar nu!
Låst