Reserv KI 2020

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års hösttermin.
ReservIgen

Reserv KI 2020

Inlägg av ReservIgen »

Hej!

Har 1,65 hp och blev reserv idag. Tittade uhr-statistiken och såg att de bara tagit in 58 personer i hp-gruppen den här terminen. Normalt brukar de ta in cirka 100 personer i den gruppen i urval 1. Varför har de sänkt antalet antagna i år?
gast

Reserv KI 2020

Inlägg av gast »

Tänker på samma sak men BI kvot gäller det. Förut tog dem totala 280 studenter, denna gång tog KI bara 180. Hp antalet har minskat kanske på grund av 34% platser går till hp och 66% till betyget.
Gast

Reserv KI 2020

Inlägg av Gast »

Hej. Det beror på att många redan antagna studenter på KI har kommit ikapp med tentor under pandemin så det finns inte plats till alla längre. Färre har blivit spärrade än normalt. KI har haft stora överintag innan nu är de borttagna helt. Övriga Uni har tagit in ungefär lika många som tidigare intag.
Kiki

Reserv KI 2020

Inlägg av Kiki »

Hej,

Det känns väldigt tråkigt detta.

Har 1.7 och är reserv nr 6 på KI. Vilken reservplats har du med 1.65?

Synd att de tog in så få som överintag... men kanske betyder att de tar in mer nu i urval 2?
ReservIgen

Reserv KI 2020

Inlägg av ReservIgen »

Jag blev reserv 35 så ett vanligt år hade det gått, vilket känns surt. Damn you Corona och hemtentor! Var inne på KI:s sida och titta och i år går det inte att tillgodoräkna sig något så det ligger nog mycket i att för många klarat sina omtentor. Tänker att normalt räknar de med att ett antal som söker kommer flytta upp i terminer direkt. Kan alltid hoppas att det får några att tänka om och tacka nej till sin plats den här terminsstarten. Reserv 6 kan nog gå till urval 2.
Guestilades

Reserv KI 2020

Inlägg av Guestilades »

Jättetråkigt att det blivit så här, men fullt förståeligt med tanke på att de inte har platser för VFU och liknande. Bara att bita ihop och söka till nästa omgång! Förhoppningsvis kommer PIL kunna genomföras i höst också så fler får en chans att komma in.
ReservIgen

Reserv KI 2020

Inlägg av ReservIgen »

Helt otroligt, jag kom in! En dröm som går i uppfyllelse. Har inte landat i det än. :) Det trodde jag aldrig. Grattis till dig Kiki som också kom in :)
Låst