Ålder?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av Phantomen »

Jag började T1 nu i januari, och i min kull så finns det 4-5 personer som ligger på 35+. Umgås med en 40-åring, och vet att det finns en till.
Själv är jag 34, och har ett gäng 33or och 32or som jag lyckats lära känna lite bättre också.. så utan att överdriva så är vi säkert 15 stycken ... som är 30+...

Bara tuta och köra! Lycka till!

/Pat
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av Jonas_Eriksson »

Vill bara tacka alla som skrivit i tråden. Jag är 33, börjar på läkarprogrammet i Umeå i höst och har också funderat en del på hur gammal jag kommer att känna mig. (Som tur är ser jag fortfarande ut som en spoling - fick visa leg för att komma in på en musikfestival med 18-årsgräns senast för någon vecka sedan : )

I höstas var jag på intervju till det alternativa urvalet i Umeå och fick där träffa en distriktsläkare som var ofin nog att fråga om min ålder : ) Men det han egentligen ville säga var att också han hade börjat plugga rätt sent i livet och ville bara förbereda mig på att en del moment i utbildningen säkert kommer att kännas överflödiga för den som redan jobbat mer än tio år (men att de momenten behövs eftersom en del av de som börjar utbildningen aldrig haft ett jobb).

Han tyckte att det bara var en fördel att ha ett gäng erfarenheter med sig in i utbildningen. Vi får hoppas att han har rätt!
- Jonas
IKA
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2009, 20:40

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av IKA »

Hej hej

Uppskattar verkligen alla svar! Inser att jag fortfarande är äldst av er som svarat men med lite tankar från er så har jag bestämt mig för att bara tycka att min ålder är en fördel.... För ärligt talat.... vem vill gå till en pojkspoling till under- AT eller ST-läkare :smart:
petterkalle
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2010, 11:04

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av petterkalle »

Finns det någon åldersgräns för antagning till Läkarprogrammet?
På 80-talet tror jag det fanns en gräns på 44 år? Finns den kvar?
/p
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av Nils »

petterkalle skrev:Finns det någon åldersgräns för antagning till Läkarprogrammet?
På 80-talet tror jag det fanns en gräns på 44 år? Finns den kvar?
/p
För några år sedan var det någon som blev antagen vid en sådan ålder att det bara skulle ha gått att arbeta några år innan den obligatoriska svenska pensionen slog till och gjorde slut på läkarbanan. Personen slutade dock senare under den första terminen.
tuben
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jun 2010, 20:28

Re: Kommer jag vara äldst?

Inlägg av tuben »

IKA skrev:Hej hej

Uppskattar verkligen alla svar! Inser att jag fortfarande är äldst av er som svarat men med lite tankar från er så har jag bestämt mig för att bara tycka att min ålder är en fördel.... För ärligt talat.... vem vill gå till en pojkspoling till under- AT eller ST-läkare :smart:
Hej
Jag är född 61 och kommer troligen att söka till Örebro VT-11.
Detta under förutsättning att det inte föreligger något formellt hinder pga åldern.
McOld
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2010, 10:06

För gammal?

Inlägg av McOld »

Goddagens!

Ja, min fråga är ganska enkel: är jag, vid 35 års ålder, för gammal för läkarstudier? Jag har arbetat som pilot under mer än tio års tid men har drabbats av tinitus och därmed är karriären över. Jag kan inte föreställa mig att plugga något annat och har länge haft ett stort intresse för läkaryrket som jag tror har många beröringspunkter med flyget (iaf på en organisatorisk nivå). MEN det vore ju dumt att påbörja utbildningen om det visar sig att jag är ointressant för framtida arbetsgivare... :olycklig:

I övrigt inser jag givetvis att min status på kemi/biologi/fysik och för all del matte kan ifrågasättas men jag har en plan för det. Lyckades knåpa ihop 2,0 på HP vilket borde innebära att jag kommer in. Kanske...

Kommentarer, bitska samt uppmuntrande, mottages tacksamt!

/McOld
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: För gammal?

Inlägg av Nils »

Folk i 40-spannet har börjat på läkarprogrammet, så chansen finns att du inte ens blir äldst i din klass...
Finurliig
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 apr 2010, 07:51

Re: För gammal?

Inlägg av Finurliig »

Jag är nyss fyllda 38, och börjar på Sahlgrenska akademin på måndag; har läst igenom böckerna för första kursen, och ser just inga svårigheter med materialet. Det är nog helt lugnt för dig med skule jag tro. Tvärtemot vad alla 19-åringar tror, så blir man inte senil vid fyllda 30. ;-) :smart:
I'm the epitome of existential confusion.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: För gammal?

Inlägg av Solen08 »

Du är 35. Du har ca 30 år kvar till pensionen. Man tillbringar ca 1/3 av sina 40 år av livet på jobbet (25-65 år). Alldeles för lång tid för att slösa bort det på tråkiga och trista jobb man inte trivs med (och inte intresserad av).
Du blir klar med dina studier vid 41 (om det inte blir några studieuppehåll). Då har du ca 24 år kvar att jobba.

Jag brukar tänka i sådana banor...
Skriv svar