Tolka statistik: Folkhögskoleomdöme, skiljekriterie HP?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Anonym

Tolka statistik: Folkhögskoleomdöme, skiljekriterie HP?

Inlägg av Anonym »

Hej, jag undrar om någon har möjlighet att förklara antagningsstatistiken över kvoten Folkhögskoleomdöme för mig lite närmre; http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning ... d%C3%B6me/

Om vi tittar exempelvis på VT15 för KI, så framgår det att antagningsgränsen var 4,0 i Folkhögskoleomdöme, nedanför det visas i gult "varav andel antagna: 3%", pekar jag med musen över denna står det "59 ansökande med gränsvärdet. 2 av dem var antagna".
Först under denna ruta visas "hp-urskiljning: 1,60".
Hur ska jag utläsa detta - var det 2 personer antagna som haft 4,0 i Folkhögskoleomdöme, eller 2 personer med just 1,60 i HP som urskiljning (vilket innebär att det kan ha funnits fler antagna i denna kvot med högre HP-resultat)? Jag antar att jag är intresserad av att se hur spridningen ser ut lite grann. Det har ju stor inverkan om det är så att bara 2 personer totalt antagits inom kvoten Folkhögskoleomdöme, då är det totalt slumpmässigt från år till år vilken HP-gräns som kan tänkas krävas beroende på vad de som söker just då har.

Tack för hjälpen! :himlar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Tolka statistik: Folkhögskoleomdöme, skiljekriterie HP?

Inlägg av Nils »

2 antagna hade 4,0. Den sist antagne av dem hade 1,60 i hp-urskiljningen.

Det stämmer att slumpen spelar stor roll för var hp-urskiljningsgränsen går i bf-kvoten. Höstterminen år 2010 gick gränsen för hp-urskiljning i urval 1 vid 2,0...
Skriv svar