Reserv HPSU Linköping

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
TomasW
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jan 2016, 14:30

Reserv HPSU Linköping

Inlägg av TomasW »

Hur är det med beviljat anstånd om uppskjuten terminsstart? Jag har tänkt ansöka nästa år men har 4 månaders uppsägningstid så blir problematiskt om jag inte kommer in och har sagt upp mig eller kommer in men har lång uppsägningstid. Brukar de generellt godkänna ansökningar? Kan vara skönt att ha en garanterad plats med framåt i tiden så blir lättare att anpassa med boende och familj osv.
Gäst

Reserv HPSU Linköping

Inlägg av Gäst »

Jag kan bara svara för mig själv och min egen uppfattning, men den är att anståndsansökningar generellt verkar beviljas, av vad jag förstått, om man har giltiga skäl, dvs som du beskriver; att du har ett arbete, varifrån du söker tjänstledigt först när du vet om du blivit antagen, och då är det ju inte ovanligt att chefen inte kan bevilja tjänstledigt med så kort varsel, vilket hen då behöver intyga. Detta intyg skickar du med din anståndsansökan. Dvs jag fick fylla i en ansökan om tjänstledighet som min chef fick avslå och skriva att den kan beviljas först om 5 månader med hänvisning till X eller Y. Därför ansöker du om anstånd. Jag gissar att även uppsägningstid rimligen kan vara rimligt skäl för anstånd; dvs man kan inte säga upp sig förrän man får antagningsbesked (eftersom man inte vill stå utan både arbete och studier), och då är det ju bara ca 1 månad kvar till studiestart, har du då 4 månaders uppsägningstid som du är tvungen att beakta så borde du ju kunna få anstånd. Men det är bara min tanke.

/Beviljat anstånd
TomasW
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jan 2016, 14:30

Reserv HPSU Linköping

Inlägg av TomasW »

Tack för svar, har inte bestämt mig för om jag ska säga upp mig eller söka om tjänstledigt på grund av studier. Men i båda fallen tror jag att min arbetsgivare inte kan släppa mig direkt utan får räkna med förskjuten studiestart. Har du en platsen till nästa termin garanterad eller det är inte säkert att du får påbörja studierna till hösten?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Reserv HPSU Linköping

Inlägg av Nils »

Beviljas du uppskjuten studiestart så har du platsgaranti.
Låst