BIEX vid alla lärosäten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års vårtermin.
Annabellee
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 aug 2015, 09:54

BIEX vid alla lärosäten

Inlägg av Annabellee »

Hej Nils hur stor är chansen att komma in med 21.30 med tanke på att urval 2 nu är avslutad kanske det är lättare att spekulera // tack på förhand
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av Tesla »

Vilken kvot och något specifikt lärosäte?
Annabellee
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 aug 2015, 09:54

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av Annabellee »

BIEX spelar ingen roll varsomhelst
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av Tesla »

Förra vårterminen gick gränsen vid 21,3 vid Örebro, samt 21,35 till bl.a. Umeå. Jag tror på att antagningsgränserna kommer att fortsätta ner en bit till och då BIEX är större VT 16 än den var VT 15 tror jag att du har relativt goda chanser att bli antagen till Örebro/Umeå/Linköping.
Annabellee
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 aug 2015, 09:54

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av Annabellee »

Jag har kollat på statistik och det står ofta 21.30/1.6 är det att man måste ha 21.3 plus högskoleprovet ??
equilibrium
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2015, 23:06

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av equilibrium »

Annabellee skrev:Jag har kollat på statistik och det står ofta 21.30/1.6 är det att man måste ha 21.3 plus högskoleprovet ??
Det menas med att en HP-urskiljning användes i urvalet, dvs sökande med samma meriter i betygsurvalet skiljdes med hjälp av deras resultat på högskoleprovet.
Annabellee
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 aug 2015, 09:54

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av Annabellee »

Då har jag ingen chans har inte gjort HP och tror knappast att jag kommer få 1.6 på första
Gäst

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av Gäst »

Som jag nämnde ovan så tror jag att den trend som är just nu, dvs. att betygskraven sjunker, kommer att hålla i sig ett tag till(finns inte något som tyder på det motsatta i alla fall). Vilket betyder att det är fullt möjligt att du kommer att kunna komma in med 21,3 eller t.om. ett lägre snitt till något lärosäte. Det blir dock troligtvis på gränsen, så ifall du vill öka dina chanser bör du skriva HP/plugga upp dina betyg.
Annabellee
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 aug 2015, 09:54

Chansen att komma in med 21.30

Inlägg av Annabellee »

Jag har precis blivit timmanställd på ett äldreboende jag kommer göra HP men tror inte jag kommer få så högt. Jag hoppas jag hinner plugga och jobba. Att plugga upp betygen känns inte så akuten just nu. Men om jag inte kommer intill vårkonsert jag plugga upp dom. Anledningen till att jag väljer att inte plugga upp är för att jag tror att det kommerbli väldigt svårt för mig att jobba och plugga. Kommer förmodligen att behöva plugga upp mattebetygen och idrottsbetyget. har alltid ogillat matte .... Fick B i alla kurser med mycket slit ..... Men borde jag statsa på att plugga upp betygen eller ska jag vänta ? Om jag förstår statestiekn rätt så kom man in med 21.09 ?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Chansen att komma in med 21.30 i BIEX

Inlägg av Nils »

Annabellee skrev:Hej Nils hur stor är chansen att komma in med 21.30 med tanke på att urval 2 nu är avslutad kanske det är lättare att spekulera // tack på förhand
Hej Annabellee!

BIEX 21,30 hade förra våren räckt i Göteborg, Linköping, Umeå och Örebro och har goda chanser att göra det även VT16. BIEX-gränserna ser dessutom ut att sjunka något, om man jämför höstterminernas urval 2, så jag skulle inte säga att Uppsala är 100 % uteslutet.
Låst