Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Idua8

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av Idua8 »

Hejsan gott folk :)

Som vissa av er redan vet så släpptes Pil-resultaten idag, dock så måste man vänta till 9:onde Juli för att veta ifall man har kommit in eller inte. Tänkte dock att vi i den här tråden kunde diskutera vad vi fått och spekulera kring var gränsen kommer ligga den här terminen.

Jag själv fick 60 poäng men är fortfarande inte helt hundra på att jag kommer kunna komma in. Detta med tanke på hur mycket gränserna höjdes förra terminen och att samma sak kan hända igen. Undrar om Nils eller någon annan kunnig skulle kunna ge sin syn på saken?

Mvh iuda
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av sirretv »

Hej, gränsen bör ligga mellan 55-50. Högst antagligen 55.
idau8

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av idau8 »

Fast förra terminen så slopade man överintag på läkarutbildningen i Karolinska. Detta ledde till att gränserna steg, kan det inte bli så igen i år?
rocquet
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 maj 2014, 14:33

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av rocquet »

Jag fick också 60 och är lite kluven, en del av mig är glad och räknar med att komma in, en annan är rädd att gränserna höjs.
Rosa

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av Rosa »

Förstår ej varför ni tvekar?? 60 poäng räcker.

Räknar med 55 poäng oxå!

De har diskuterat detta med poäng, mkt tack vare Claes Hulting vad jag förstår, pågemensamma möten som de har vad jag förstår så..
Idua8

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av Idua8 »

Vad kom de fram till då på dessa möten? Att man inte skulle höja poängen eller?
Rosa

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av Rosa »

Ja han är arg att hans adapter som han kallade dem när vi pratades vid aldrig kom vidare. Tror jag läst att de diskuterat detta oxå.

Ja tycker det är konstigt att tveka på 60 poäng. Förra året kom alla in utom ev 1 in på 55...jag hade 50 och blev 7e reserv.
rocquet
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 maj 2014, 14:33

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av rocquet »

Jag tycker inte alls att det är konstigt. När man vill något så gärna så är det väldigt svårt att våga tro på att det faktiskt gått vägen innan man har ett antagningsbesked framför sig. Man vågar helt enkelt inte tro på det, låter för bra för att vara sant liksom ;)
Sophie

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av Sophie »

Förra året (dvs HT 14) hade väl KI fortfarande överintag och antog 69 sökande istället för nuvarande 53? Gränsen bör väl isåfall ligga på samma nivå som för VT 15, dvs. Ca 60 % av de sökande med 55 p bör bli antagna. Själv har jag 55 p. men räknar inte med att bli antagen. :ledsen:
Rosa

Spekulationer kring antagning via Pil i höst (2015)

Inlägg av Rosa »

I våras kom alla utom en eller 2 högst in på 55 poäng. Jag vet det då jag var med i en reservchattgruppoch hen som hade nr 23 av 25 ,eller om det var 20 av 22, kom in. Frågade honom i går och han bekräftade det och jag hade 50 poäng och stannade på reserv 7. De ringer in folk och det syns ej i statistiken.

55 borde räcka!
Låst