BII och antagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Beritgocrazy

BII och antagning

Inlägg av Beritgocrazy »

Hej!
Jag har sökt till läkare i höst och har några frågor om antagningsprocessen.

Jag söker med 22,32 i meritvärde. Jag vet inte säkert hur långt det räcker men jag har nog störrst chans att komma in som reserv.

Så låt säga att jag inte kommer in på första eller andra urvalet och istället står som reserv. Betyder det att det finns en chans att något universitet ringer/mejlar mig och säger att jag har fått en plats? När senast händer det i sådana fall? Före uppropet? Före terminstarten?
Jag är förvirrad :perplex:

Jätte tacksam för svar!
Berit
Gäst

BII och antagning

Inlägg av Gäst »

Ja, isflak ringer de när/om en plats blir ledig i din kvot. De ringer löpande men de flesta rings in dagarna efter uppropet. De brukar ringa under terminens första två veckor.
Beritgocrazy

BII och antagning

Inlägg av Beritgocrazy »

Okej, då förstår jag.
Betyder det att jag står kvar som reserv på mina läkarval även om jag tackar ja i andra urvalet till en annan utbildning, biomedicin eller något.

Betyder inte det att jag måste hoppa av biomedicin/annat program om jag kommer in på läkare efter uppropet eller vid terminsstarten?

Återigen tacksam för svar :glad:
Berit
gast

BII och antagning

Inlägg av gast »

Om du har ex biomedicin som ett lägre val än läkarprogrammet står du kvar som reserv till läkarprogrammet även om du skulle komma in på det lägre valet biomedicin.
Ponera att det står såhär efter första urvalet:

1. läkarprogrammet (RESERV)
2. biomedicinprogrammet (ANTAGEN)

Du kan tacka ja till både antagningsplatsen i biomedicin OCH stå kvar som reserv till läkarprogrammet. Du kan alltså hålla kvar din plats på biomedicin samtidigt som du står som reserv till läkarprogrammet. Om du kommer in som reserv till läkarprogrammet är det bara att du ringer och meddelar att du inte avser att plugga biomedicin.
Lisa Johansson
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:12

BII och antagning

Inlägg av Lisa Johansson »

Hej! Den här delen av frågan "Betyder inte det att jag måste hoppa av biomedicin/annat program om jag kommer in på läkare efter uppropet eller vid terminsstarten? " tolkar lite annorlunda än den som svarade dig den 2 juni... Du fick helt rätt svar, men jag vill tillägga ngt.
Jag tycker att du bör PÅBÖRJA den utbildning där du är antagen, t.ex BMA - om det är så att du kan tänka dig ha den utbildningen och varför skulle du INTE tänka dig det, du har ju sökt den? :) Sedan - om du vill kallad från Reserv till Läkarprogrammet (vilket vi får hoppas) - då byter du från en utbildning till en annan. Så skulle jag göra. Lisa J.
Låst