Uppsala BIex HT 2015

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
victorpersson35

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av victorpersson35 »

Hej,

Jag går sista året på gymnasiet och tar studenten snart. Med största sannolikhet kommer jag att få 22.19 i meritpoäng. Jag har besökt forumet ganska frekvent och läst att antalet sökande har minskat och att BIex kommer få fler platser (proportionellt mot antalet sökande). Förra året låg gränsen i urval 1 på 22.19. Det skulle verkligen uppskattas om någon kan ge mig lite besked om mina antagningschanser. Skulle ni säga (eller snarare gissa) att jag kommer in nu till hösten? Kan tilläggas att jag har HP 1,75. Ligger därmed precis ovanför förra årets gräns i urval 1.

Tacksam för svar. Och jag vet att detta bara är spekulationer, men jag känner att den samlade expertisen på denna hemsida kan bringa lite klarhet och eventuellt lugna mina nerver :)
Gäst

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av Gäst »

låter ju som att det borde räcka
victorpersson35

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av victorpersson35 »

Tack för svar! Hoppas att det räcker :)
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av sirretv »

Hey, jag har 22,19 men (endast) 1.55 HP. Vad tror ni om mina chanser?
Gäst

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av Gäst »

Bör nog räcka.
victorpersson35

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av victorpersson35 »

Är det någon mer som vill komma med tankar och synpunkter kring det hela? Det skulle uppskattas väldigt,väldigt mycket. :)
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av sirretv »

Alltså, i och med att BIEX-gruppen ökar kommer fler tas in i denna kvot. Detta innebär att det borde sjunka om inte årets sökande har avsevärt högre betyg, vilket skulle vara orimligt att anta.
victorpersson35

Uppsala BIex HT 2015

Inlägg av victorpersson35 »

Tack för svar! Jo det känns verkligen som att jag kommer in, men man blir ju sådär onödigt nervös nu i slutskedet före antagningen...
Låst