HP-kvot HT15

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2015 års hösttermin.
Gäst

HP-kvot HT15

Inlägg av Gäst »

Vill bara inflika att även fast det stämmer att det är färre som får t.ex. 2.0 så har redan HP-gränserna gått från 2.0/1.9 till 1.8/1.7. Vi har alltså redan sett den stora skillnaden i HP-antagningen som är kopplad till det nya högskoleprovet. Gränserna kan självfallet fortsätta att falla på lång sikt, men troligen har det mer med andra faktorer som en minskad mängd sökanden/utökat antal platser att göra isåfall.
Saga

HP-kvot HT15

Inlägg av Saga »

1.75 blev det på vårens Högskoleprov. Linköping har jag som 1 och Örebro som 2. Enligt statistiken och trenden verkar det vara osäkert om man ens kommer in någonstans. Vad tror ni och varför?
Oskarkb
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 apr 2015, 16:09

HP-kvot HT15

Inlägg av Oskarkb »

Saga - jag tror på dig och dina betyg. Men som sagt - Det är vad jag tror och vi alla kan bara gissa och hålla tummarna!

Vad gör ni om ni inte kommer in? Väntar och söker om, kör tandläkarprogrammeteller öppnar surfskola på Bali?
Senast redigerad av Oskarkb den 29 apr 2015, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Rainchild
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 apr 2015, 16:38

HP-kvot HT15

Inlägg av Rainchild »

Uhm.. Nu känner jag mig lite efterbliven. Men hur besitter ni all kunskap, grafer och argumentation bakom alla dessa HP? Det är inget man läser i DN eller?
Svaret

HP-kvot HT15

Inlägg av Svaret »

Rainchild skrev:Uhm.. Nu känner jag mig lite efterbliven. Men hur besitter ni all kunskap, grafer och argumentation bakom alla dessa HP? Det är inget man läser i DN eller?
Klicka på fliken ANTAGNING högst upp. Scrollar du ner på den sidan finner du all statistik.
Gast

HP-kvot HT15

Inlägg av Gast »

Finns det en möjlighet att komma in i Uppsala/KI med 1.75 i höst? Har hört att antagningsgränserna gått ner de senaste åren?
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

HP-kvot HT15

Inlägg av Caidon »

Möjligheten finns, men förmodligen osannolikt Gå in på antagningsfliken på den här hemsidan så ser du lite mer detaljerad info, och kan få ett hum om sannolikheten.
Said

HP-kvot HT15

Inlägg av Said »

Tror ni man kommer in i Göteborg med 1.80 till hösten? :velig:
Caidon
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 apr 2015, 09:38

HP-kvot HT15

Inlägg av Caidon »

Förmodligen, men titta efter lite själv också.
Gäst

HP-kvot HT15

Inlägg av Gäst »

Jag sitter också på 1.8 och hoppas på att bli antagen i Göteborg. Jag vill påstå att chanserna att bli antagen är stora men vågar inte hoppas på något förrän antagningsbeskedet kommer.
Låst