Chanser HT2014?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Hoppas skrev:Hej! Har en fråga om urval 1 och 2. När jag tittar på hur antagningen såg ut hösten 2013 så ser man att man tog in 36 personer i urval 1 och 30 i urval 2. Betyder det att man tog in totalt 66 personer i HP-gruppen eller endast 30? Sitter på en reservplats på 40+ till Linköping.
Nej, det är bara hur många som var antagna totalt.

Reservplats 40 ger fortfarande en bra chans i Linköping dock.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Vad tror du chansen är för att bli antagen i Uppsala? Jag är reserv 38 i HP-kvoten
Skulle gissa på ungefär 50/50 i reservintaget.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Hoppas hoppas hoppas skrev:Hej! Måste bara först få tacka för en fantastiskt sida som är till stor hjälp :tummarupp: . Jag undrar om jag har någon chans att komma in med reservplats #18 i Uppsala med HP efter 1:a urvalet? Tack på förhand :flinar:
Stor chans, kanske redan i urval 2.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

josse skrev:Någon som har koll på intaget i kvot BII? Hur många reserver brukar komma in? Reserv 60 på BII Lif borde vara helt osannolikt?
16 på hpsu i Linköping likaså? Förväntar mig att i just den kvoten inte händer speciellt mycket...
48 i Örebro
58 i Umeå
Dina odds ser tyvärr rätt dåliga ut. Behåll dina reservplatser för säkerhets skull men räkna med att du troligen får sikta på vårterminen istället.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Alice111 skrev:Hej och grattis till alla som blivit antagna! :) Nu kan jag själv inte hålla mig längre och skulle också vilja fråga om mina chanser till hösten...

De där inget annat står är reservplatser i BIex gruppen, med ett meritvärde på 21,9

Lund: #70 (av 29 antagna)
Uppsala: #51 (26)
Karolinska: #55 (22)
Linköping: #38 (24)
Umeå: Alternativt urval- #31 (35)
BIex- #9(13)
Örebro: BI- #20 (40)
BIex- #4(24)

Antar att det endast är Örebro jag kan ha en liten chans på?
Skulle gissa att du har en hyfsad chans i Umeå och en liten chans i Linköping.
Behåll alla dina reservplatser inför urval 2, kanske har jag fel och underskattar chanserna.
Sedan är jag sjukt förvirrad om Göteborgs intagning.
"Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 35
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 14

Gymnasieexamen utan komplettering/skiljekriterie högskoleprov(BIEXH)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 34
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 14 "

Innebär detta att BIex sammanlagt har 14 platser eller 28?
Totalt 28 platser. BI är uppdelad i två kvoter i Göteborg - en med och en utan hp-urskiljning.
gast

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av gast »

Som 6:e reserv i Lund efter första urvalet (HP), hur ser chanserna ut då? Tankarna kretsar framförallt kring boendesituationen, om det är värt att försöka hitta boende redan i nuläget, trots avsaknaden av garantier...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Du blir sannolikt antagen i urval 2.
elbarto

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av elbarto »

Min brorsa är 16:e reserv i Uppsala och 41:e reserv på KI - bägge i HP-kvoten (1.8).

Jag misstänker att det är kört i KI, men att han blir antagen i Uppsala i 2:a urvalet.

Vad tror Nils?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av Nils »

Sannolikheten är mycket låg för KI (men, som vanligt - man förlorar ingenting på att behålla sin reservplats).

Han bör bli antagen i Uppsala men det kan möjligen dröja till reservintaget. Får hålla en tumme för att det blir redan i urval 2.
:)
elbarto

Re: Chanser HT2014?

Inlägg av elbarto »

Nils skrev:Sannolikheten är mycket låg för KI (men, som vanligt - man förlorar ingenting på att behålla sin reservplats).

Han bör bli antagen i Uppsala men det kan möjligen dröja till reservintaget. Får hålla en tumme för att det blir redan i urval 2.
:)
Tack Nils!

Känns tråkigt att de lottar bland lika HP-resultat. Tycker de kunde använda betygs-urskiljning i HP-kvoten, på liknande sätt som de använder HP-urskiljning i betygskvoterna.
Låst