KI vs Uppsala - svårt val!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års hösttermin.
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Gäst skrev:Du fick alltså 1,75 och kommer därmed med stor sannolikhet inte att bli antagen till någon av utbildningarna denna höst genom högskoleprovet. Det får väl bli Linköping för dig, vilket också är ett bra lärosäte.
Söker alltså i BF-kvoten. 4/1.75 har räckt de flesta terminer, på de flesta skolor.
Gäst

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Gäst »

Det är svårt att säga då kvoten är så liten och kan variera starkt. Du har enligt föregående år 4% chans att komma in på Uppsala Universitet sett till BF-kvoten, men då det kan skifta mycket är det svårt att förutspå. Synd att Du var så nära på 1,8!
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Gäst skrev:Det är svårt att säga då kvoten är så liten och kan variera starkt. Du har enligt föregående år 4% chans att komma in på Uppsala Universitet sett till BF-kvoten, men då det kan skifta mycket är det svårt att förutspå. Synd att Du var så nära på 1,8!
Jag tror du läser statistiken lite fel:

1) Om bara 4% av de med 4/1.75 blev antagna HT13, och vi tänker oss att det rör sig om två platser - så betyder det att 50 pers sökte Uppsala med 4 och >1.7. Det verkar orimligt. Jag tror snarare att 4‰ av de med 4 blev antagna, oavsett HP-resultat.

2) Det kan man även gissa sig till av att procentsatsen vuxit utan undantag mellan urval 1 och 2. Hade det varit som du läser statistiken borde procentsatsen snarare minska mellan urval ett och två. En lägre procentsats av de med lägre mervärde blir ju antagna.

3) Dessutom - om du kollar de terminer innan HP-urskiljning infördes så var procentsatsen inte lägre än efter de införde HP-urskiljning. Det tyder starkt på att procentsatsen endast avser 4:an.

Vi får väl se när antagningsbeskedet kommer men mitt meritvärde har räckt till Uppsala fem av de sex senaste höstterminerna. Det har räckt tre av de fyra senaste höstterminerna på KI. Ingen termin har det inte räckt på minst en av de skolorna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Nils »

Precis, procentsatserna gäller bara inom betygsnivåerna och inte för hp-skikten inom dem.
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Ju närmre antagningsbeskedet kommer, ju mer ångrar jag min prioritering :S ... Borde ha satt KI överst.. Ångrar till och med att jag inte strök Uppsala innan den möjligheten försvann.. Känns så sjukt surt och korkat att flytta ifrån flickvännen, vännerna, familjen, lägenheten och staden jag älskar.. Kan ju inte veta säkert att jag blir antagen, men det är så det känns just nu.
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Backworldsman »

Kommer du in i Uppsala så skulle du kanske kunna pendla från Stockholm och försöka byta under tiden?
Gäst

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Gäst »

Det kan vara bra att testa en termin i Uppsala, och om du inte är nöjd kan du byta till KI i Januari och tillgodoräkna dig det du läst. Fördelen är att det är ännu lättare att komma in på VT.
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Tack men man förlorar en termin på att byta från Uppsala till KI. Är inte så pigg på att pendla heller. Får se hur det går imorn helt enkelt.
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av Backworldsman »

Är du säker på att du nödvändigtvis förlorar en termin? Jag vet att T1 på utbildningarna avviker en hel del från varandra, så du kommer sannolikt få börja om på T1 vid KI om du byter dit efter att ha läst T1 i Uppsala, men har du kollat om du kanske får hoppa över någon senare termin? T.ex. att du läser T1 på KI men får hoppa direkt till T3 efter denna termin med anledning av dina studier vid Uppsala?
elbarto

Re: KI vs Uppsala - svårt val!

Inlägg av elbarto »

Backworldsman skrev:Är du säker på att du nödvändigtvis förlorar en termin? Jag vet att T1 på utbildningarna avviker en hel del från varandra, så du kommer sannolikt få börja om på T1 vid KI om du byter dit efter att ha läst T1 i Uppsala, men har du kollat om du kanske får hoppa över någon senare termin? T.ex. att du läser T1 på KI men får hoppa direkt till T3 efter denna termin med anledning av dina studier vid Uppsala?
Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Det är sant, jag förlorar ju inget på att slå en signal till SYV:en på KI om det visar sig att jag blir antagen till Uppsala. Jag är inte så hoppfull om att bytet skulle gå så smidigt, men tack för tipset!
Låst