Blir jag antagen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Klas

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Klas »

Men Nils vad skulle du säga angående min fråga ? :ledsen:
Gäst

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Gäst »

Klas!

Det du undrar är om du i kvoten B1 "skulle kunna bli antagen till något universitet under vårterminen mina poäng 21,9 med en sådan reservstatistik?"

Trender VT11, VT12, VT13

Örebro: 21,80 21,60 21.60
Umeå: 22,00 21,60 21,56
Linköp: 21,80 21,60 21,60
Göteb: 21,81 21,70 21,80


Som du ser av statistiken hade dina betyg RÄCKT för att komma in i Örebro, Linköping, Göteborg och Umeå (förutom VT 11) de tre senaste vårterminerna. Utöver detta torde det du också i bästa fall kanske kunna ha en mindre chans till Uppsala och Lund VT14.

Att åka till Polen och slösa bort pengar förefaller synnerligen ovärt (titta och begrunda återigen på statistiken jag presenterat ovan)! Om du vill göra något vettigt på vägen så anmäl dig och plugga till höstens högskoleprov, precis som Wiiizzy redan föreslagit, för att ytterligare öka din konkurrenskraft, såvida du inte redan har ca 1.8 eller högre (då kommer du ju (om inget större trendbrott sker) garanterat in på VT)

Följaktligen instämmer jag med vad Nils & co tidigare svarat om dina chanser utifrån dessa premisser: "Du har alltså oddsen på din sida, vad det verkar just nu." :ja:
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Crayon »

Oddsen är inte bara på din sida Klas, de är med väldigt stor marginal på din sida. Finns inget skäl att åka till Polen ur detta perspektiv. Sedan kanske du gillar Polen för maten/ölen/tjejerna/vädret/etc, men det är en annan sak.
Klas

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Klas »

hahaha Crayon... Jag vet redan att jag enligt tidigare år kommer in, men det jag är ängslig över är denna kommande termin för med tanke på min reservplats 110 till enbart örebro är lite oroande just nu. Ifall jag skulle tänka att jag har urval 2 framför mig och dennes antagning av reserver så skulle jag förmodligen falla ned till plats 60-70. Har jag rätt? När det kommer till antagningen av Vt 2014 så finns det enbart 60 platser och då tänker jag att om jag just nu är på plats 60-70 så kanske jag inte får plats. ? Eller ? Vad tycker ni ? :huh: :sliten:
Klas

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Klas »

Plus jag har inga planer på att skriva om mitt Hp som just nu ligger på 1,05, orkar heller inte...
lkr

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av lkr »

Hej Klas!
Du borde lugna dig tycker jag, i och med att du ligger i en relativ bra sits. Om du är rädd att inte bli antagen så ska du i så fall försöka höja några kurser från gymnasiet för att kunna konkurrera i både BI och BII, och om du höjer dig till 22.40 i BII så får du även chans i Lund förhoppningsvis, baserat på tidigare statistik.
lycka till!
Gäst

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Gäst »

Kära Klas!

I och med att konkurrensen är lägre till våren finns det ingen anledning att jämföra med vilken reservplats du fått i urval 1 eller 2 till höstterminen; det är egentligen ganska ovidkommande. Man gör ju en sökning på nytt till VT, vilken per se som sagt inte har någonting med ett eventuellt reservnummer på HT att göra (vilket statstiken mycket riktigt pekar på).

Det betyder att du, om du inte kommer in DIREKT i urval 1 på VT 14 (vilket det verkar se ut som om inget ofötutsett händer och vilket alla ju är överrens om), i vart fall får ett mycket lägre reservnummer, fastän antalet studieplatser skulle vara lägre, som du skrev.

Jag med flera hade definitivt inte varit ängslig i ditt läge och ser ingen egentlig anledning för dig att vara det (även om man så klart inte vill ta ut någon seger i förskott).
Låst