Allt svårare?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Kim321
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2013, 15:00

Allt svårare?

Inlägg av Kim321 »

Hej!
Vi vet ju alla att det ansökningstrycket har ökat till HT13. Tror ni att det kommer att vara så även till VT14? Jag är lite orolig inför de här nya kvoterna som ska införas HT14 och jag funderar på om det är många som nu passar på att söka iom detta. jag vill så väldigt gärna in till VT14 men jag är rädd att det bara ska bli svårare och svårare. Vad tror ni?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Allt svårare?

Inlägg av Wiiizzy »

Det sker ju dock fortsättningsvis en ökning av antalet platser på läkarprogrammet, vilket talar emot en generell höjning av antagningskraven på sikt.

Men, visst det kan vara som du säger att fler känner en press att söka in innan systemet förändras och att det därför blir lite tuffare konkurrens just HT13 och VT14. Vad som händer från och med HT14 för de med betyg från den gamla skalan är lite svårare att förutspå.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Allt svårare?

Inlägg av Nyberg89 »

Wiiizzy, hur får du ihop att antagningskraven generellt kommer höjas på sikt av en utökning av platser? Snarare uppmuntrar det till ett lägre studieengagemang av eleverna då pressen inte är lika stor. Sedan visar statistik att elever inte presterar lika bra och att klyftorna mellan eleverna blivit större. Den utbildning med högst betygsnitt nationellt är inte NV, utan det är en utbildning som inte ger behörighet till varken naturvetenskapliga eller tekniska studier. Möjligen till SSK - om de väljer att läsa matten.

Kim321: Till hösten HT14 bör du dock vara orolig över då de som går ut då får en riktig gräddfil, det pratas om att de ska prövas i både nya och gamla betygsgrupperna. Det som dock kan vara till fördel med de gamla betygen är ju att det var lättare att få högre betyg, men det tråkiga är att de flesta med gamla betyg förmodligen inte har lika många meritkurser så det går nog lika ut.
Kim321
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2013, 15:00

Re: Allt svårare?

Inlägg av Kim321 »

Vad bitter jag blir... varför ska de prövas i båda kvoterna för?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Allt svårare?

Inlägg av Wiiizzy »

Wiiizzy skrev:Det sker ju dock fortsättningsvis en ökning av antalet platser på läkarprogrammet, vilket talar emot en generell höjning av antagningskraven på sikt.
Nyberg89 skrev:Wiiizzy, hur får du ihop att antagningskraven generellt kommer höjas på sikt av en utökning av platser?
Jag kanske formulerade mig lite otydligt, men "talar emot" är motsatsen till "talar för". Med andra ord menade jag givetvis att utökningen bromsar en eventuell höjning av antagningskraven, alternativt orsakar fortsatt sänkning. Motsatsen vore ju, som du säger, helt ologisk.
anonym

Re: Allt svårare?

Inlägg av anonym »

Varför tror ni alla att det kommer bli svårare med de olika kvotgrupperna. Som jag förstår det så är det så att de med nya betyg får tävla i två kvoter för att deras betyg är lite lägre samt att deras kvot förmodligen kommer bli väldigt liten då många väljer att vänta lite med högskolestudier. Dock så kommer ju de med gamla betyg förmodligen ha bättre poäng och därför är det rättvist att ändå några platser reserveras för de nya studenterna. Jag ser inte att detta skulle missgynna någon utan det borde bli rättvist för båda grupper. Förklara gärna om jag tänker fel.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Allt svårare?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag tror att eftersom det är väldigt få som söker till den nya kvoten, då kommer också platserna på läkarprogrammet att delas på så sätt att den nya kvoten får mindre platser.
Den som har gymnasieexamen kommer inte att konkurrera med andra kvoten eftersom den har en egen kvot.
Det blir svårare för nya studenter att ta sig in på läkarprogrammet bara om de gamla studnter väntar 4 år.
Med andra ord man kan ju vänta tills 2017 då alla faller i samma kvot! kortfattat det blir lättare att ta sig in på läkarprogrammet om man redan nu har ett slutbetyg och väntar 4 år ( till 2017).
Mustafa Al-Attar
Låst