Kommer jag in med detta reservnummer?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

klurigt skrev:Hej!

Är 3:e reserv i Umeå (grupp B1) Kan väl räkna med att jag kommer in?

och 46 i Linköping (grupp B1). Hur stor är chansen att jag kommer in i Linköping?

Tack på förhand :glad:
Närmast garanti i Umeå och troligtvis goda chanser i Linköping också; får se hur urval 2 går...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4718
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

Gast skrev:All denna nervositet.. Själv är jag 35 reserv i B1 i Linköping.. Tror ni att det finns någon som helst chans där? Har velat studera i Linköping så länge jag kan minnas, men om inte annat blir det flytt upp till Umeå i januari. Läkarstudierna ska i vilket fall som helst påbörjas! :flinar:
Du har goda chanser i Linköping. :glad:
C_K

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av C_K »

Hur ser du på chansen med reservnummer 62 i hpkvoten i Umeå? Nästintill obefintliga?
Arelig

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Arelig »

C_K skrev:Hur ser du på chansen med reservnummer 62 i hpkvoten i Umeå? Nästintill obefintliga?
Sitter som reserv: 59 i hp kvoten i Umeå, tror det blir väldigt tight för oss. Inte omöjligt dock! Var ju 48 pers som togs in efter urval 2 i höstas. Dock hör väl inte det till det vanliga. Men vi får hålla tummarna!
C_K

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av C_K »

Arelig skrev:Sitter som reserv: 59 i hp kvoten i Umeå, tror det blir väldigt tight för oss. Inte omöjligt dock! Var ju 48 pers som togs in efter urval 2 i höstas. Dock hör väl inte det till det vanliga. Men vi får hålla tummarna!
Ja jag känner likadant. Man kan inte göra mycket mer än att vänta. Vet du ungefär hur många reserver som brukas ta in i "normala" fall då?
Arelig

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Arelig »

C_K skrev: Ja jag känner likadant. Man kan inte göra mycket mer än att vänta. Vet du ungefär hur många reserver som brukas ta in i "normala" fall då?
Enligt hemsidan så ser det ut såhär i reservantagningen efter urval 2:
HT 2013 - #48
VT 2013 - #22
HT 2012 - #15
VT 2012 - #17
HT 2011 - # 27

Och detta är ju då efter det andra urvalet, så det tillkommer ju förändringen som sker mellan urval 1 och 2. Ingen aning hur många det kan vara där dock. Tror vi måste ha väldig tur för att komma in tyvärr!
C_K

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av C_K »

Arelig skrev:Enligt hemsidan så ser det ut såhär i reservantagningen efter urval 2:
HT 2013 - #48
VT 2013 - #22
HT 2012 - #15
VT 2012 - #17
HT 2011 - # 27

Och detta är ju då efter det andra urvalet, så det tillkommer ju förändringen som sker mellan urval 1 och 2. Ingen aning hur många det kan vara där dock. Tror vi måste ha väldig tur för att komma in tyvärr!
Någon gång ska man väl ha tur? :)

Hur fungerar det om en person sökt till alla lärosätena och blivit antagen till alla? Då tar personen upp en plats på varje lärosäte för att sedan när han gjort sitt val endast tar upp en plats?
Tonne
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 nov 2013, 15:44

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Tonne »

Kommer man in på sitt förstahandsval så stryks man från alla andra alternativ.
Arelig

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Arelig »

C_K skrev: Någon gång ska man väl ha tur? :)

Hur fungerar det om en person sökt till alla lärosätena och blivit antagen till alla? Då tar personen upp en plats på varje lärosäte för att sedan när han gjort sitt val endast tar upp en plats?
Tycker jag verkligen! Jag är reserv nr 30 i Örebro också, samt 33 i Umeås alternativa urval. Om jag kommer in på någon av dom så stryks jag från HP-kvoten i Umeå och du är 1 plats närmre att komma in ;)
Gäst

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Gäst »

Hur stora är chanserna för mig, reserv 27 i hp-kvoten i Göteborg? Är det möjligt att jag kommer in redan i andra urvalet? :)
Låst