Vad har ni sökt?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Ungkille94

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Ungkille94 »

Lund
Uppsala
Göteborg
(Valde inte Stockholm då jag bara hört NEGATIVA KOMMENTARER om skolan från elever som går där)
Bll 22.5 med HP: 1,25
Felicia
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jun 2013, 21:19

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Felicia »

KI
GU
Uppsala
Lkpg
Örebro
Lund
Umeå

BF 1,60 samt till LiU via "Särskilt Urval".
Jimmy95

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Jimmy95 »

Ungkille24, menar du Karolinska ? Vadå för kommentarer syftar du om man får fråga? :glad:
Ungkille94

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Ungkille94 »

Har pratat med flera som går på skolan på olika terminer (kompisar pch kompisars kompisar jag träffat) och nästan alla utom en hade valt Uppsala eller Lund istället för Karolinska då stämningen är dålig (folk tävlar liksom om att vara "bäst" och "rikast") på Karolinska och att man satsar mer på forskningen än utbildningen. Lärarna förväntar att man ska kunna allt och det är väldigt få aktiviteter som sker runt skola . Ingen nollning så man kommer inte varandra nära och det finns inget studentliv alls! Sedan är KI oftast sämst på AT-provet som görs så det gör inte saken bättre -.-

Alla tycker väl olika, men har pratat med så många att jag har fått en bra inblick i hur KI är som skola och om man sedan söker lite på olika forum och bloggar ser man att även se säger samma sak. KI är helt enkelt en statusskola som man ska söka om man är ute efter status, men de bryr sig inte om sina elever och om man vill ha 5,5 roliga, lärorika och bra år med trevlig folk ska man satsa på de andra skolorna. KI är högt rankad bara för dess forskning... Men men, alla ser saker olika men det är i alla fall det jag fått som svar av de jag träffat som går på Karolinska :)
Skallfraktur

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Skallfraktur »

Har pratat med flera som går på skolan på olika terminer (kompisar pch kompisars kompisar jag träffat) och nästan alla utom en hade valt Uppsala eller Lund istället för Karolinska då stämningen är dålig (folk tävlar liksom om att vara "bäst" och "rikast") på Karolinska och att man satsar mer på forskningen än utbildningen. Lärarna förväntar att man ska kunna allt och det är väldigt få aktiviteter som sker runt skola . Ingen nollning så man kommer inte varandra nära och det finns inget studentliv alls! Sedan är KI oftast sämst på AT-provet som görs så det gör inte saken bättre -.-

Alla tycker väl olika, men har pratat med så många att jag har fått en bra inblick i hur KI är som skola och om man sedan söker lite på olika forum och bloggar ser man att även se säger samma sak. KI är helt enkelt en statusskola som man ska söka om man är ute efter status, men de bryr sig inte om sina elever och om man vill ha 5,5 roliga, lärorika och bra år med trevlig folk ska man satsa på de andra skolorna. KI är högt rankad bara för dess forskning... Men men, alla ser saker olika men det är i alla fall det jag fått som svar av de jag träffat som går på Karolinska :)
Att dom inte har en nollning och studentliv är ju dock fel, resten kan jag inte säga så mycket om. Jämfört med Lund och Uppsala är väl antagligen inte studentlivet jättemycket att hurra för, men finns gör det definitivt
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Jamie94 »

Har ju pratat med flera personer som började i somras och ingen ha direkt haft någon nollning och studentlivet är direkt inget att kalla studentliv..Men men, tycker inte vi ska diskutera det här utan denna tråd är för att se vad folk har sökt och i vilken kategori de sökt ;)
Skallfraktur

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Skallfraktur »

Sant sant, vi kanske har olika syn på vad nollning innebär visserligen, men dom har i varje fall internat och fester för de nya studenterna varje termin!

För att återgå till ämnet så visade det sig att jag höjde mig på HP nu i höstas så det blir med största sannolikhet KI för min del. Sen om det du säger stämmer (@Jamie94) så blir det möjligtvis ett byte till ett annat lärosäte till VT15 i så fall, för någon tillstymmelse av studentliv vill jag gärna ha:)
elbarto

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av elbarto »

Min syrra gick ut från KI för ett drygt år sen. Hon talar också negativt om stämningen där. Jag har hört det från så pass många att det bör ligga något i det. Men som i alla andra sammanhang är det ju såklart vad man gör det till. Sen tycker jag 'studentliv' behöver en definition. Om det betyder uppklädda stela sittningar, klämkäcka ramsor, fåniga hattar och overaller, så är iaf jag glad att slippa. Om man mer än ute efter sköna människor, hemmafester och vanligt häng så tror jag man hittar det vid vilket universitet som helst.
Gäst

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Gäst »

Jag har också sökt till KI som första val. Tråkigt att höra, men det är väl också lite upp till oss att fixa en trevlig stämning i vår årskull! :)
ramonisco

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av ramonisco »

KI
Uppsala
Linköping
Göteborg
Örebro

HP-kvoten: 1.75

Vet inte riktigt om mina chanser. Jag var positiv för bara en månad sedan med tanke på VT-13 men nu är jag väldigt pessimistisk med all ny statistik man fått läsa den senaste månaden. Vill så gärna komma in på KI då jag bor i Solna :velig:. Vi får se helt enkelt. Tre långa veckor som väntar.
Låst