Vad har ni sökt?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
MrOnBicycle

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av MrOnBicycle »

1. Lund
2. Linköping
3. Göteborg
4. Uppsala
5. Örebro
6. Umeå
7. Karolinska

Med 1.8 är jag ganska säker på att jag nu till våren kommer in överallt, och då blir det såklart Lund då jag är Malmöbo. Om någon undrar varför Karolinska är sist på min lista är det delvis för att de fick sämst i utvärderingen av utbildningar, men även för att det är Stockholm och jag är inte direkt sugen på att flytta dit.
Nameless

Inlägg av Nameless »

Jag sökte:

Uppsala
Lund
Göteborg
Linköping
Umeå
Örebro
Stockholm

Säkert inget fel på KI men Stockholm? Nej tack.

Vet inte riktigt vart någonstans jag vill komma in helst heller... Söker med 1..7 på HP så får se om jag kommer in ens.
Jimmy95

Inlägg av Jimmy95 »

Ki,Uppsala , Linköping, Örebro . BI 21,9 hp 1.05
CIK

Inlägg av CIK »

Göteborg
KI
Lund
Linköping
Umeå
Örebro

1.85 HP
Gäst

Inlägg av Gäst »

Göteborg. Kvot BII

Meritvärde: 22,50
HP: 1,50
Ungkille94

Inlägg av Ungkille94 »

Lund
Uppsala
Göteborg
(Valde inte Stockholm då jag bara hört NEGATIVA KOMMENTARER om skolan från elever som går där)
Bll 22.5 med HP: 1,25
Felicia

Inlägg av Felicia »

KI
GU
Uppsala
Lkpg
Örebro
Lund
Umeå

BF 1,60 samt till LiU via "Särskilt Urval".
Jimmy95

Inlägg av Jimmy95 »

Ungkille24, menar du Karolinska ? Vadå för kommentarer syftar du om man får fråga? :glad:
Ungkille94

Inlägg av Ungkille94 »

Har pratat med flera som går på skolan på olika terminer (kompisar pch kompisars kompisar jag träffat) och nästan alla utom en hade valt Uppsala eller Lund istället för Karolinska då stämningen är dålig (folk tävlar liksom om att vara "bäst" och "rikast") på Karolinska och att man satsar mer på forskningen än utbildningen. Lärarna förväntar att man ska kunna allt och det är väldigt få aktiviteter som sker runt skola . Ingen nollning så man kommer inte varandra nära och det finns inget studentliv alls! Sedan är KI oftast sämst på AT-provet som görs så det gör inte saken bättre -.-

Alla tycker väl olika, men har pratat med så många att jag har fått en bra inblick i hur KI är som skola och om man sedan söker lite på olika forum och bloggar ser man att även se säger samma sak. KI är helt enkelt en statusskola som man ska söka om man är ute efter status, men de bryr sig inte om sina elever och om man vill ha 5,5 roliga, lärorika och bra år med trevlig folk ska man satsa på de andra skolorna. KI är högt rankad bara för dess forskning... Men men, alla ser saker olika men det är i alla fall det jag fått som svar av de jag träffat som går på Karolinska :)
Skallfraktur

Inlägg av Skallfraktur »

Har pratat med flera som går på skolan på olika terminer (kompisar pch kompisars kompisar jag träffat) och nästan alla utom en hade valt Uppsala eller Lund istället för Karolinska då stämningen är dålig (folk tävlar liksom om att vara "bäst" och "rikast") på Karolinska och att man satsar mer på forskningen än utbildningen. Lärarna förväntar att man ska kunna allt och det är väldigt få aktiviteter som sker runt skola . Ingen nollning så man kommer inte varandra nära och det finns inget studentliv alls! Sedan är KI oftast sämst på AT-provet som görs så det gör inte saken bättre -.-

Alla tycker väl olika, men har pratat med så många att jag har fått en bra inblick i hur KI är som skola och om man sedan söker lite på olika forum och bloggar ser man att även se säger samma sak. KI är helt enkelt en statusskola som man ska söka om man är ute efter status, men de bryr sig inte om sina elever och om man vill ha 5,5 roliga, lärorika och bra år med trevlig folk ska man satsa på de andra skolorna. KI är högt rankad bara för dess forskning... Men men, alla ser saker olika men det är i alla fall det jag fått som svar av de jag träffat som går på Karolinska :)
Att dom inte har en nollning och studentliv är ju dock fel, resten kan jag inte säga så mycket om. Jämfört med Lund och Uppsala är väl antagligen inte studentlivet jättemycket att hurra för, men finns gör det definitivt
Låst