PIL-tråden

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
elbarto

Re: PIL-tråden

Inlägg av elbarto »

En fråga till Avicenna och andra som tänkt skriva PIL, men troligen inte kommer uppnå behörighet i tid att bli antagen till VT14.

Hur ser ni på levnadsbeskrivningen och intervjun? Jag har resonerat som så, att jag kommer tacka nej till eventuell kallelse till intervju. Visserligen vore det mycket intressant att "öva" även på detta moment. Samtidigt GISSAR JAG att frågan om behörigheten lär komma upp i intervjun. Kommer det fram att man inte är behörig så antar jag att intevjun avslutas direkt, kanske tom med en arg ramsa. Dumt att slösa intervjuarnas tid och kanske dessutom försämra sina chanser till nästa termins omgång ifall samma personer är intervjuare då med och råkar minnas förra terminens spratt.

Om man nu inte planerat att gå på intervjun, bör man skriva det redan i levnadsbeskrivningen? Jag tänker mig att det kan innebära en risk för att begåvningstestet inte ens rättas. PIL-antagningen kan ju resonera, "varför ens rätta behörighetstestet om hen inte ens är behörig". Jag vill ju ha reda på mitt resultat på begåvningstestet, det är själva poängen till att jag ansöker till PIL innan jag nått behörighet.

Egentligen är jag rätt säker på att rättningen av begåvningstestet är anonym och att levnadsbeskrivningen endast är relevant för intervjun. Men jag antar ändå att det KAN finnas en risk med att göra som ovan beskrivet..

Synpunkter är välkomna!
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: PIL-tråden

Inlägg av Backworldsman »

Jag tycker att du kan skriva både begåvningstestet och gå på intervjun, men skriv det i levnadsbeskrivningen och säg det till intervjuaren att du misstänker att du inte kommer hinna bli behörig innan sista kompletteringsdagen; intervjun är ju inte bara till för att utvärdera om du kan tänkas bli en bra läkare, utan du har även rätt att få veta om läkaryrket verkligen är rätt yrke för dig. Passa på att ställa frågor, diskutera dina tankar om läkarprogrammet och diskutera för- och nackdelar med detsamma. Vill du vara helt säker så kan du ringa antagningsgruppen och fråga vad dem tycker om detta. Sen vet man ju aldrig, det går väl att anmäla sig till en massa prövningar för att fort komplettera sina betyg?
Gäst

Re: PIL-tråden

Inlägg av Gäst »

Det räcker med Godkänt i de fyra behörighetskurserna för att uppfylla behörigheten och att betygsgenomsnittet påverkas spelar ingen roll i PIL-kvoten...
elbarto

Re: PIL-tråden

Inlägg av elbarto »

Tack för de goda råden, Backworldsman och Gäst! Jag kommer nog vara helt transparent i levnadsbeskrivningen. Så får jag helt enkelt se om dem kallar mig till intervju ändå. Dvs om mitt resultat på begåvningstestet är tillräckligt, vilket är ett stort om.
Avicenna
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: PIL-tråden

Inlägg av Avicenna »

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=26456&d=26199&l=sv
För att delta i det alternativa urvalet PIL måste du även anmäla dig till läkarprogrammet på antagning.se. Observera att du senast sista kompletteringsdag måste styrka grundläggande och särskild behörighet för utbildningen.
Man behöver alltså grundläggande behörighet det vill säga en gymnasieexamen även för PIL.
Avicenna
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: PIL-tråden

Inlägg av Avicenna »

Hur gick provet? :)
elbarto

Re: PIL-tråden

Inlägg av elbarto »

Kändes helt ok för mig i varje fall. Var skönt att skriva testet helt utan prestationsångest, eftersom jag ändå inte kan bli antagen nu. Chansade på en hel del frågor. De två sista hann jag inte ens läsa. Blir verkligen spännande att se resultatet när det kommer.

I våras räckte det med 28 poäng, vilket är 58% rätta svar. 170 pers (46%) av av de 373 som skrev provet i våras, gick vidare till intervju. 69 pers (41%) av de 170 blev antagna.. 69/373 = 18% av de som skrev begåvningstestet blev slutligen antagna.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: PIL-tråden

Inlägg av Nyberg89 »

De tre sista frågorna var bland de lättaste.. Sa de inte att det skulle bli svårare mot slutet?

Men jag spenderade lite mycket tid på andra frågor och fick därmed endast skumma igenom och kryssa 43-46. 46 var ju så enkel att jag höll på att dö när jag släppt pennan och upptäckte misstaget. Så till andra som funderar på att skriva, bara hoppa över de som kommer kräva er tid.

Provet var ändå ganska enkelt och intervjun är det man bör fokusera på. Synd att levnadsbeskrivning endast var på 3 sidor.
Avicenna
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: PIL-tråden

Inlägg av Avicenna »

Inte för att vara högmodig men jag tyckte inte heller att provet var svårt, däremot är jag osäker på om jag går vidare eller inte, alla kanske upplevde att detta prov var lätt. Om gränsen är som den var Ht13 eller Vt 13 (cirka 30 rätt) så tror jag att jag kommer få gå vidare till intervjun!

Jag håller absolut med om att det är synd att levnadsbeskrivningen endast fick vara 3 sidor lång, skrev 3 sidor efter drygt halva tiden och så fick jag vänta trots att jag hade så mycket att skriva om!
elbarto

Inlägg av elbarto »

"Lätt".. Kanske på ett individuellt plan, för en del. Men i varje fall inte rent statistiskt. Det är trotts allt en minoritet som går vidare till intervju. Konkurrensen sätter ribban. Då har dessutom alla deltagare redan filtrerats genom HP.
Låst