Antagning HT 2013

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Cory
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 nov 2012, 20:00

Antagning HT 2013

Inlägg av Cory »

Hej allihopa! Det är väl kanske lite tidigt att börja skriva om antagning till läkarprogrammet hösten 2013 men det är aldrig förtidigt att börja drömma om att bli läkare.

Jag kom till Sverige som en utbytesstudent i augusti 2006. Jag kommer ursprungligen från Texas och efter att jag hade tillbringat ett utbytesår vid Umeå Universitet bestämde jag mig för att bo kvar. Således lärde jag mig svenska genom att gå på en 1.5-års språkkurs ("Swedish Foundation Course") också vid Umeå Universitet. När kursen avslutades blev jag antagen till politices kandidatprogrammet vid Uppsala Universitet. Nu går jag sista terminen i programmet och har bestämt mig för att läsa bastermin nu till våren. Jag har nämligen bio A, fysik A, kemi A, och matte C behörigheter så det räcker med basterminen för att bli behörig att söka till läkarprogrammet. Jag har 22,5 gymnasiebetyg men kommer att få ett uselt resultat på högskoleprovet som jag tog vid senaste tillfället. Jag förberedde mig dock inte alls eftersom jag läser C-kuser, skriver C uppsatsen, och jobbar på sidan om. Jag hade alltså inte någon extra tid att lägga på plugget inför högskoleprovet. Jag jobbar nämligen på Arlanda flygplats varje helg, båda lördagar och söndagar, eftersom jag inte kan få studiebidrag av något slag pga jag inte har ett permanentuppehållstillstånd vilket är ett krav som ställs av CSN. Jag har hållit på så här sedan jag flyttade till Uppsala.

Lång historia kort tvivlar jag på att jag kommer ha tid att plugga inför högskoleprovet nu till våren liksom hösten med tanke på att jag kommer att läsa heltid genom att gå bastermin och jobba lika mycket som tidigare. Frågan som jag vill ställa till er som är benägna att svara på denna fråga är angående mina chanser att bli antagen till läkarprogrammet i Sverige höstterminen 2013 inom BII kvoten med max betyg och ett pinsamt hp resultat på troligtvis 0.6 eller lägre?

Jag är väldigt tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av Nils »

Hej Cory!
Om man tittar på den senaste reservantagningen så kan 22,50 räcka för antagning vid alla lärosäten utom Karolinska, Uppsala och Lund. Där behövs ett hp-resultat bättre än 1,0 för att oddsen ska börja se bättre ut.
Cory
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 nov 2012, 20:00

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av Cory »

Tack för svaret Nils!

Jag borde kanske ha formulerat frågan på ett annat sätt nämligen om ni tycker att trenden att bli antagen i BII kvoten med endast max gymnasiepoäng (22,5) kommer att fortsätta i framtiden? Särskilt nu till hösten eftersom det är ju svårare att komma in på hösten jämfört med våren.
thetote
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2012, 15:09

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av thetote »

Först och främst, du skriver på otroligt bra svenska. Starkt jobbat!

Jag tror personligen att trenden kommer att hålla i sig. Vid senaste antagningen (HT12) i Örebro hade den sista reserven 22,5 och 0,5 i HP (BII). Lyckas du med ett HP-resultat runt 1,0 så, som Nils säger, förbättrar du dina odds avsevärt!

Själv börjar jag i Lund om några månader, och kunde inte vara gladare.

Stort lycka till!
guest

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av guest »

Har 1,8 i HP, tror ni att detta kommer räcka för att bli antagen i HP-kvoten? funderar på uppsala,lund, örebro,linköping och umeå. Alla var ju under 1,8 i senaste antagningen vt 2013, hur mycket tror ni att det kommer höjas nu till hösten? För höjas lär det väl ändå göra?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av Nyberg89 »

Överlag har det varit en sänkning av antagningskraven och även om det är en högre antagning på hösten så tror jag inte att det blir ett problem.

Jag har inte 1,8 och anser mig ha chans på tre lärosäten. Men jag vill bli antagen på en specifik skola så det är möjligt att jag stannar på jobbet ett år till.
Gäst

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av Gäst »

Varför skulle det bli så svårt att komma in med bara 22,5 när det de två senaste höstterminerna har varit 22,4 i Lund ?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Varför skulle det bli så svårt att komma in med bara 22,5 när det de två senaste höstterminerna har varit 22,4 i Lund ?
Diskussionen gällde BII-kvoten, där gränsen går lite högre än i BI-kvoten som du tänker på. :glad:
guest

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av guest »

Hej
Jag har BI: 21.45 B2: 22.17 HP: 0.9, tror ni att jag har chans att komma in på läkarprogrammet?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT 2013

Inlägg av Nils »

Hej! Dina odds är tyvärr dåliga och till synes osannolika men jag kan inte utesluta till 100 % att du blir antagen, så lycka till imorgon!

(och skulle du inte bli antagen nu så kan du ju alltid höja ditt BII till 22,50 - det är ju inte så långt kvar för dig...)
Låst