Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

Jo känns väldigt skönt, har slitit ganska hårt med hpträning i höst. Jag jag har tittat på lite tidigare normeringstabeller och fick uppfattningen att jag kan hamna mellan 1,65 och 1,75 beroende på vilken normeringstabell man går efter. Var ju lite snällare normering på kvantitativa i våras. Svårt att säga om gårdagens prov var lika svårt som vårens med avseende på kvantitativa delen, men tyckte nog det var lite svårare än förra höstens prov iaf eller va säger du?
Men hoppas du har rätt att jag kan hamna på 1,7-1,8.
Sökte första gången nu i höstas, så det blir andra gången nu.
Angående söktrycket så är det nog tyvärr så att BF-kvoten är så liten så den påverkas nog inte så mycket av detta, Iallafall inte på kort sikt. Tror man ska ha i tanken att det är vårterminen vi söker till nu och att det generellt är mycket lägre intag då, så även på BF.
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev:Jo känns väldigt skönt, har slitit ganska hårt med hpträning i höst. Jag jag har tittat på lite tidigare normeringstabeller och fick uppfattningen att jag kan hamna mellan 1,65 och 1,75 beroende på vilken normeringstabell man går efter. Var ju lite snällare normering på kvantitativa i våras. Svårt att säga om gårdagens prov var lika svårt som vårens med avseende på kvantitativa delen, men tyckte nog det var lite svårare än förra höstens prov iaf eller va säger du?
Men hoppas du har rätt att jag kan hamna på 1,7-1,8.
Sökte första gången nu i höstas, så det blir andra gången nu.
Angående söktrycket så är det nog tyvärr så att BF-kvoten är så liten så den påverkas nog inte så mycket av detta, Iallafall inte på kort sikt. Tror man ska ha i tanken att det är vårterminen vi söker till nu och att det generellt är mycket lägre intag då, så även på BF.
Räknade lite fel igår, har precis gått igenom det igen nu några gånger och ser att jag har 60 på kvantitativa (6 fel på det första blocket och 14 på på det fjärde), är ganska duktig på det logiska så jag förstår inte vad som hände under det senare provblocket. Har inte hunnit förbereda mig särskilt vad gäller förra och detta prov, började göra gamla prov för 2 veckor sedan. Trodde 1.6 skulle räcka innan jag såg den nya statistiken för HT12 :-), och började samtidigt ifrågasätta om 1.6 skulle vara nog. Det var ganska länge sedan jag gick igenom matte så jag hade väldig tidpress, men vill minnas att jag även hade det förra terminen också. Tycker att detta prov var ändå lite lättare, jag fick själv lite bättre än sist med lite mindre förberedelse, men har som sagt samtliga gånger legat på 1.6. Men tror inte att normeringen kommer att ändras särskilt mycket, även om den gör det något till nackdel så tror jag inte att du hamnar under 1.7. Förövrigt skulle jag känna mig mycket mer säker med 1.65 :-).

Såg att Linköping antog 3 personer HT12 (står fel i statistiken på läkarstudent, på lius hemsida står BF 3 http://www.hu.liu.se/lakarprogr/statistik?l=sv). Men jag förstår inte riktigt detta, pratade med en syo förut och hon nämnde att antalet platser ett lärosäte erbjuder i BF kvoten korrelerar till antalet sökande terminen innan. Dvs om söktrycket var högt HT12 skulle antalet platser vara större denna termin, detta stämmer dock i enlighet med statistiken. Det är snarare så att antalet erbjudna platser påverkas enligt söktrycket gällande termin?

En annan sak, jag läste på folkis enkom av anledningen att erhålla ett omdöme, behövde inte komplettera. Men hört att de som kompletterar hamnar istället i BII kvoten, kan det stämma?
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

Har bestämt för mig att dom delar ju upp platserna så att en viss andel går till en viss kvot på varje lärosäte. Tror BF brukar få 2-3% på de flesta lärosäten om jag minns rätt. Så det beror ju lite på hur många som söker till ett visst lärosäte inför den terminen. Har aldrig hört att de skulle utgå från söktrycket terminen innan.
Jag läste på folkis förra året både för att bli behörig och få omdöme. När jag sökte nu ht12 så konkurrerade jag i BF, HP och B2.
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev:Har bestämt för mig att dom delar ju upp platserna så att en viss andel går till en viss kvot på varje lärosäte. Tror BF brukar få 2-3% på de flesta lärosäten om jag minns rätt. Så det beror ju lite på hur många som söker till ett visst lärosäte inför den terminen. Har aldrig hört att de skulle utgå från söktrycket terminen innan.
Jag läste på folkis förra året både för att bli behörig och få omdöme. När jag sökte nu ht12 så konkurrerade jag i BF, HP och B2.
Ja, förmodligen är det något som jag har fått om bakfoten. Kommer verkligen vara en olidlig spänning framöver, det kan gå hur som helst känns det som, både upp och ner. Förstår att det brukar sjunka lite till våren, men är orolig att den senaste statistiken kring antagningen HT12 indikerar på en trend med högra hp-urskiljning. Som du nämnde i ett tidigare inlägg så beror allt på hur bra folk har lyckats på detta prov, samt hur många nya som söker med ett högt snitt. Känns som att jag börjar överanalysera saker :-)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av Nils »

sturks87 skrev:Såg att Linköping antog 3 personer HT12 (står fel i statistiken på läkarstudent, på lius hemsida står BF 3 http://www.hu.liu.se/lakarprogr/statistik?l=sv).
Statistiken här på läkarstudent.se för antalet antagna i en kvot gäller endast urval 1, antalet platser kan ändras till urval 2...
:)
Men jag förstår inte riktigt detta, pratade med en syo förut och hon nämnde att antalet platser ett lärosäte erbjuder i BF kvoten korrelerar till antalet sökande terminen innan. Dvs om söktrycket var högt HT12 skulle antalet platser vara större denna termin, detta stämmer dock i enlighet med statistiken. Det är snarare så att antalet erbjudna platser påverkas enligt söktrycket gällande termin?
Jag har aldrig hört om någonting sådant tidigare - platserna ska bara fördelas mellan betygskvoterna utifrån antalet behöriga ansökande i dem, enligt HSV. Jag skulle gissa att denna syo har fel.
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

Ja, förmodligen hade hon fel :-). Men hur kommer det sig att antalet erbjudna platser kan ändras i urval 2, har det att gör med antalet reserver?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av Nils »

Ja; ifall BF-kvoten förlorar en mindre andel av sina reserver än vad BI och BII förlorar så kan BF-kvoten växa till urval 2 (och vice versa).
Låst