Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

Hagavall skrev:Ni kanske har koll på detta redan, men jag såg att någon hade förhoppningar om att höja sig på hp nu i oktober. Resultatet som erhålls på det provet kommer väl inte att gälla för vt 13 utan först ht 13? Men det spelar kanske igen roll för er...

Lycka till!
Är du 100% säker på detta? Tror inte att det stämmer, sista kompletteringsdag är ju 3 december. Någon som kan bekräfta? Däremot kommer normeringen att se annorlunda ut eftersom resultatet kommer att räknas ut med två decimaler, dvs de som exempelvis får 1.65 får det som resultat och inte 1.7, men det står väl redan om sånt på forumet.
Hagavall

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av Hagavall »

sturks87 skrev:
Är du 100% säker på detta? Tror inte att det stämmer, sista kompletteringsdag är ju 3 december. Någon som kan bekräfta? Däremot kommer normeringen att se annorlunda ut eftersom resultatet kommer att räknas ut med två decimaler, dvs de som exempelvis får 1.65 får det som resultat och inte 1.7, men det står väl redan om sånt på forumet.
Du har rätt! Ursäkta förvirringen... Var nog ganska trött igår kväll ändå. Förväxlade det hela med PIL-antagningen.
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

Verkligen intressant information, tack för den. Jag hittade följande på hpguiden.se som två skrev som kom in i höstas vet dock inte om det gällde urval 1 eller 2, men förmodar det senare.

http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic ... tml#106330
---------------------------------------------------------------------------------
Person 1 med 1.6 i hp skrev inte ut alla men kom in i Örebro sedan:
Jag har reserplats:
1 i Linköping
2 i Göteborg
3 i lund
5 i Uppsala
----------------------------------------------------------------------------------
Person 2 hade också 1.6 i hp, men vet inte om denne accepterade Umeå eller testade lyckan på nån annan.
3 - Stockholm
4 - Göteborg
1 - Uppsala
4 - Lund
1 - Örebro
Antagen - Umeå
----------------------------------------------------------------------------------
:-) Du kanske har bättre koll än mig på detta, men blev förvånad att ingen med 1.5 kom in förra terminen. Vilket ort började din vän att studera på, och minns du vilken reservplats han hade innan han blev antagen? Hoppas det går vägen för dig denna gång, både vad gäller hp och antagningen.
Min kompis stod som reserv 3 tror jag i Lund, där jag var reserv 5... =) Håller med dig om att det var förvånande höga hp nu i höstas, trodde också att nån med 1,5 skulle bli antagen. Har spekulerat halvt ihjäl mig om vad detta beror på, men kvoten är ju så liten så den är en smula oberäknelig.
Det som är positivt med vårterminens antagning är ju inte bara att konkurrensen inte är lika hård, det är också i regel fler som blir erbjudna platser totalt sett på BF. Detta eftersom fler tycks tacka nej då de blir erbjudna en plats, så köerna rullar på lite mer. Verkar gå mycke trögare på ht då nästan alla tackar ja.
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev:
Min kompis stod som reserv 3 tror jag i Lund, där jag var reserv 5... =) Håller med dig om att det var förvånande höga hp nu i höstas, trodde också att nån med 1,5 skulle bli antagen. Har spekulerat halvt ihjäl mig om vad detta beror på, men kvoten är ju så liten så den är en smula oberäknelig.
Det som är positivt med vårterminens antagning är ju inte bara att konkurrensen inte är lika hård, det är också i regel fler som blir erbjudna platser totalt sett på BF. Detta eftersom fler tycks tacka nej då de blir erbjudna en plats, så köerna rullar på lite mer. Verkar gå mycke trögare på ht då nästan alla tackar ja.
Det innebär också som du sa att nästan alla med 1.6 förra terminen blev antagna, så det är stor möjlighet att det sjunker till vårterminen. Men vet någon hur det fungerar eg. med folk som söker med exempelvis 4.0 samt 1.8 (eller högre), de konkurrerar väl både i hp-kvoten men också i BF-kvoten, kan de bli antagna i hp-kvoten och lämna plats i BF-kvoten? Beror naturligtvis på ort, men säg att någon har Uppsala som första alt., där kommer man in med 1.8 eller 4.0 plus 1.5 - 1.7 (beroende på), min fråga är då hur det egentligen prioriteras eftersom platserna i BF-kvoten är så pass limiterade?
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

Det innebär också som du sa att nästan alla med 1.6 förra terminen blev antagna, så det är stor möjlighet att det sjunker till vårterminen. Men vet någon hur det fungerar eg. med folk som söker med exempelvis 4.0 samt 1.8 (eller högre), de konkurrerar väl både i hp-kvoten men också i BF-kvoten, kan de bli antagna i hp-kvoten och lämna plats i BF-kvoten? Beror naturligtvis på ort, men säg att någon har Uppsala som första alt., där kommer man in med 1.8 eller 4.0 plus 1.5 - 1.7 (beroende på), min fråga är då hur det egentligen prioriteras eftersom platserna i BF-kvoten är så pass limiterade?
Det är en intressant fråga, har också funderat på detta. Det verkar ju som GU går igenom BFarna innan hpkvoten om man tittar på statistiken där nån med 1,9 blev antagen i urval 1 i BF förra hösten.
Vore ju himla gött om alla med 1,7+ kunde ätas upp av hp-kvoten... =)
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev: Det är en intressant fråga, har också funderat på detta. Det verkar ju som GU går igenom BFarna innan hpkvoten om man tittar på statistiken där nån med 1,9 blev antagen i urval 1 i BF förra hösten.
Vore ju himla gött om alla med 1,7+ kunde ätas upp av hp-kvoten... =)
Ja, hehe men sannolikt fungerar det inte på det viset. Rättade precis mina svar som överfört till det oranga pappret, fick 59 på kvantitativa och 58 på verbala, hade verkligen inte flyt denna gång ändrade till fel svar på 2 ord och 2 mek suck, torde bli 1.6 som vanligt. Får verkligen hoppas att det räcker tillsammans med en 4 i omdöme, hur gick det för dig skidakarn och er andra? Blir vi konkurrenter?
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

Det gick vägen för mig denna gång, 64 rätt på kvant och 63 på verbal. Spännande att vad det ger för normering.
Kan iaf trösta dig med att du med stor sannolikhet kommer in nånstans med 1,6.
Upplevde du provet relativt svårt eller lätt jämfört med tidigare?
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev:Det gick vägen för mig denna gång, 64 rätt på kvant och 63 på verbal. Spännande att vad det ger för normering.
Kan iaf trösta dig med att du med stor sannolikhet kommer in nånstans med 1,6.
Upplevde du provet relativt svårt eller lätt jämfört med tidigare?
Grattis! Tittar man på tidigare VT12 och HT11 så ligger du någonstans mellan 1.7 - 1.8. Denna termin kommer de att börja sätta poängen med två decimaler, dvs om du erhåller 1.75 så kommer du förmodligen att få det som resultat Vet inte hur detta kommer att påverka intagningen. Men du borde vara säker med de resultaten nästan överallt, vilken ort har du som första val? Tyckte inte provet var svårare men hade ingen flyt idag, som sagt ändrade från rätt till fel svar på flera frågor. Men upplevde en del tidspress på de kvantitativa delarna. Hemma snittar jag 1.9 på prov, men väl på plats går det alltid åt skogen :-)
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

Tack! Jag har sökt till linköping som första alternativ. Du?
Håller med dig om att det är svårt att prestera när det väl gäller och komma till sin rätt. Jag blir nog ganska nervös, kändes som jag var jagad av ett lejon i dag =)
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev:Tack! Jag har sökt till linköping som första alternativ. Du?
Håller med dig om att det är svårt att prestera när det väl gäller och komma till sin rätt. Jag blir nog ganska nervös, kändes som jag var jagad av ett lejon i dag =)
:-) men nu måste det kännas skönt att vara garanterad plats, hur många gånger har du sökt tidigare? Kopierar mina val från ett inlägg tidigare, nedan. Men kommer som sagt acceptera vart än jag kommer in. Söktrycket, enligt ett inlägg av Nils i en annan tråd, visar att det är lika många som söker läkarprogrammet denna termin som det sökte till VT12 (då det var extremt låga antagningsgränser i BF-kvoten), dock vet vi inget om hur många som söker inom BF-kvoten, hoppas att det ändå finns ett samband mellan lågt söktryck och lågt snitt i hp-urskiljningen. Glömde fråga dig, hur upplevde du provet jämför med tidigare?

Har sökt enligt följande:
1. Göteborg
2. Lund
3. Linköping
4. Stockholm
5. Uppsala
6. Örebro
7. Umeå
Låst