Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
sturks

Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks »

Hej, har 4.0 i omdöme från folkhögskolan plus ett hp-resultat på 1.6. Har märkt att samtliga kvoter har sjunkit något emedan BF-kvoten varit stabil, senaste terminen krävdes minst 1.6 för samtliga lärosäten. Någon som har lite mer insyn? Är det några fler här som ska söka genom den kvoten?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av Nyberg89 »

Det finns de här som sagt att de ska söka kvoten.

Eftersom det är väldigt få platser (ca 13 st) är det möjligt att du inte blir antagen. Du får hoppas på det bästa!
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

Nyberg89 skrev:Det finns de här som sagt att de ska söka kvoten.

Eftersom det är väldigt få platser (ca 13 st) är det möjligt att du inte blir antagen. Du får hoppas på det bästa!
:glad: osäkert minst sagt, man får ha hoppet uppe eller göra bättre ifrån sig på det stundande hp-provet. Har letat i forumet, hittat några svar på att några kommer att söka men ingen har uppgett vad de konkurrerar med för hp-resultat. Har sökt till samtliga lärosäten, känner att det vore märkligt om jag inte blev antagen med tanke på att det är VT samt att 1.6 verkar har räckt enda sedan HT09. Det är första gången jag söker därav denna osäkerhet.
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

sturks skrev:Hej, har 4.0 i omdöme från folkhögskolan plus ett hp-resultat på 1.6. Har märkt att samtliga kvoter har sjunkit något emedan BF-kvoten varit stabil, senaste terminen krävdes minst 1.6 för samtliga lärosäten. Någon som har lite mer insyn? Är det några fler här som ska söka genom den kvoten?
Det finns ju naturligtvis inga garantier, men jag tror nog att det är stor chans att komma in med 1,6 i vår, iallafall om man söker på alla universitet. Sökte du nu i höstas? Jag har också sökt på BF till våren.
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev:
Det finns ju naturligtvis inga garantier, men jag tror nog att det är stor chans att komma in med 1,6 i vår, iallafall om man söker på alla universitet. Sökte du nu i höstas? Jag har också sökt på BF till våren.
Ja, precis sökte nu dvs planerar att påbörja studierna till vårterminen. Som sagt första gången jag söker så vet inte riktigt hur det brukar se ut i första (dvs vilken reservplats man kan ligga på) och andra urvalet med ett omdöme på 4.0 och 1.6 i hp. Har du sökt tidigare, och vad konkurrerar du med för hp-resultat?

Har sökt enligt följande:
1. Göteborg
2. Lund
3. Linköping
4. Stockholm
5. Uppsala
6. Örebro
7. Umeå
skidakarn

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av skidakarn »

Ja, precis sökte nu dvs planerar att påbörja studierna till vårterminen. Som sagt första gången jag söker så vet inte riktigt hur det brukar se ut i första (dvs vilken reservplats man kan ligga på) och andra urvalet med ett omdöme på 4.0 och 1.6 i hp. Har du sökt tidigare, och vad konkurrerar du med för hp-resultat?

Har sökt enligt följande:
1. Göteborg
2. Lund
3. Linköping
4. Stockholm
5. Uppsala
6. Örebro
7. Umeå
Jag har 1,5 på hp och hoppas liksom dig på en höjning nu på lördag. Jag slutade som reserv 3, 4 och 5 som bäst efter urval 2. En kompis till mig som hade 1,6 kom in på reservantagningen.
De flesta som söker till våren på BF är nog personer som inte blev antagna nu ht12 och det är troligt att några av dessa har 1,6, men de lär inte vara så många. Sen kan det ju hända att några höjer sig på hp (liksom jag =) ) nu i höst som du får konkurrera med också samt några nytillkomna till kön liksom du. Men det skulle förvåna mig om inte alla med 1,6 blir antagna i vår.
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

skidakarn skrev: Jag har 1,5 på hp och hoppas liksom dig på en höjning nu på lördag. Jag slutade som reserv 3, 4 och 5 som bäst efter urval 2. En kompis till mig som hade 1,6 kom in på reservantagningen.
De flesta som söker till våren på BF är nog personer som inte blev antagna nu ht12 och det är troligt att några av dessa har 1,6, men de lär inte vara så många. Sen kan det ju hända att några höjer sig på hp (liksom jag =) ) nu i höst som du får konkurrera med också samt några nytillkomna till kön liksom du. Men det skulle förvåna mig om inte alla med 1,6 blir antagna i vår.
Verkligen intressant information, tack för den. Jag hittade följande på hpguiden.se som två skrev som kom in i höstas vet dock inte om det gällde urval 1 eller 2, men förmodar det senare.

http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic ... tml#106330
---------------------------------------------------------------------------------
Person 1 med 1.6 i hp skrev inte ut alla men kom in i Örebro sedan:
Jag har reserplats:
1 i Linköping
2 i Göteborg
3 i lund
5 i Uppsala
----------------------------------------------------------------------------------
Person 2 hade också 1.6 i hp, men vet inte om denne accepterade Umeå eller testade lyckan på nån annan.
3 - Stockholm
4 - Göteborg
1 - Uppsala
4 - Lund
1 - Örebro
Antagen - Umeå
----------------------------------------------------------------------------------
:-) Du kanske har bättre koll än mig på detta, men blev förvånad att ingen med 1.5 kom in förra terminen. Vilket ort började din vän att studera på, och minns du vilken reservplats han hade innan han blev antagen? Hoppas det går vägen för dig denna gång, både vad gäller hp och antagningen.
Grongoling

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av Grongoling »

Vill inte sänka någre förhoppningar, men tänkte att alla info är bra?
Söker Lund som första med 4 och 1.7.

Vet någon hur det funkar vid lika HpKvot på BF?
Om tex. 5 stycken 1.7 söker ett säte med ex. 2 BF platser? Lottning mellan dessa? :glor:

Lycka till!
sturks87

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av sturks87 »

Grongoling skrev:Vill inte sänka någre förhoppningar, men tänkte att alla info är bra?
Söker Lund som första med 4 och 1.7.

Vet någon hur det funkar vid lika HpKvot på BF?
Om tex. 5 stycken 1.7 söker ett säte med ex. 2 BF platser? Lottning mellan dessa? :glor:

Lycka till!
:-) All info är uppskattad. Jag skulle känna mig trygg i samtliga förutom Göteborg och möjligen KI med 1.7, annat scenario vore mycket konstigt om man beaktar tidigare statistik. Det är dock som du säger lottning bland de kandidater med lika hp-resultat. Har haft 1.6, de senaste tre gångerna så det kanske lossnar nu på lördag och du får en konkurrent :-p Men för mig spelar det eg. ingen roll vart jag kommer in, bara jag gör det :-), men skulle helst vilja slippa kylan i Umeå.

VT 12 sjönk snittet på hp urskiljningen något radikalt, verkar som om folk kom in med 1.4. Kanske har detta alternativ återigen blivit något mer attraktivt, framför allt bland de som står och stampar på ett 1.6 - 1.7? Vad tror ni? Själv tog jag mig an folkhögskolan av denna anledning, men också för att det var mer fördelaktigt än att plugga upp mina betyg.
Hagavall

Re: Vad är mina chanser? (BF-kvoten)

Inlägg av Hagavall »

Ni kanske har koll på detta redan, men jag såg att någon hade förhoppningar om att höja sig på hp nu i oktober. Resultatet som erhålls på det provet kommer väl inte att gälla för vt 13 utan först ht 13? Men det spelar kanske igen roll för er...

Lycka till!
Låst