Chans för att komma in nu till VT13 BII

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Mace

Chans för att komma in nu till VT13 BII

Inlägg av Mace »

Hej!

Jag kommer söka nu till VT13 och kommer ha ett snitt på 22,3 i BII med ett hp resultat vid förmodligen 1,6. Jag har inte gjort HP än och det är första gången nu till slutet av oktober men jag ligger i hårdträning m.h.a. bl.a hpguiden så jag är ganska positivt inställd till att jag får ett högt resultat.

Hur som helst, finns det någon chans alls att jag kommer in någonstans med 22,3 och 1,6 i hp nu till våren? Jag har en kurs kvar vilket är tyska steg 3 men med tanke på att det är ett språk så kommer jag inte hinna utföra en särskild prövning och höja mig till MVG nu innan 3 december. Det är därför jag lär ligga på 22,3.

Hur som helst, 22,3 och 1,6 i BII, tror ni det kommer gå?
Gäst

Re: Chans för att komma in nu till VT13 BII

Inlägg av Gäst »

Kom in på Göteborg och Örebro med 22,2 och 1,5 i HP i BII HT12 så det borde inte vara något problem.
Mace

Re: Chans för att komma in nu till VT13 BII

Inlägg av Mace »

En liten uppdatering. Jag gjorde HP igår och lär få någonstans mellan 1,45-1,5 om jämför mitt resultat med normeringen från VT-12.. Jag ligger fortfarande på 22,3 i BII och nu med ett hp-resultat på 1,45-1,5. Tror ni det lär räcka till några av programmen? Är främst intresserad av Lund, Göteborg och Linköping. Har fått ett svar kring Göteborg som ovanstående och det ser bra ut men tänkte se om någon/några andra skulle vilja kommentera på min situation?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Chans för att komma in nu till VT13 BII

Inlägg av Wiiizzy »

Gäst skrev:Kom in på Göteborg och Örebro med 22,2 och 1,5 i HP i BII HT12 så det borde inte vara något problem.
Göteborg? Verkligen? Det var oväntat. Säker på att du inte menar BI? Jag har inte sett reservstatisitk från Göteborg än för HT12 så det är ju möjligt men väldigt otippat i så fall. Jag räknar med att Nils sammanställer statistiken inom kort. För att mindre än 22,5 ju har aldrig räckt i Göteborg tidigare, inte ens på våren. Dessutom, vid urval 1 HT12 antogs bara 13% (att jämföra med VT12 då 26% antogs i urval 1 utan att reservantagningsgränsen sjönk under 22,5).

Edit: Ser att Örebros gräns var 22,3 vid reservantagningen. Mao kan du inte menat BII HT12.

Till TS:
Jämför med statistiken för VT12. Om du skulle ha sökt VT12 skulle du kommit in i Linköping och Lund (på håret i Lund), men inte i Göteborg. Med det sagt är det absolut inte säkert att detsamma gäller för VT13. Du är helt enkelt nära gränsen så det kan gå lite hursomhelst. Sammantaget sett för de 3 lärosätena borde du ändå ha en ganska god chans till antagning (framförallt i Linköping), men det är heller inte orimligt att du kommer in i såväl Lund som Göteborg.

Lycka till!
Gäst

Re: Chans för att komma in nu till VT13 BII

Inlägg av Gäst »

Jag kom också in i Göteborg HT12 med 22,3 i BII. 1,6 i HP. :cool:
Låst