UPPSALA VT 2013

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Invictus

UPPSALA VT 2013

Inlägg av Invictus »

Hej!

Jag undrar om det är några eller någon som har planerat att läsa läkarprogrammet på Uppsala till VT 2013!

Dessutom så har jag en fundering kring antagningsgränserna; jag har ett betygsnitt på 22,4 och hp 1,6 vilket jag antar borde räcka för att bli antagen med stor säkerhet?

Om inte så är jag säker på att jag kan höja mitt HP resultat då jag vid senaste tillfället inte förberedde mig alls och nattgibbade samma dag. Datumet då provet skall skrivas är dock inte passande för mig så skulle helst vilja slippa, några råd? :glad:

MvH Hjälplös ungdom som tror att han är smartast i världen.
c3m92
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 mar 2012, 16:48

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av c3m92 »

Hej,

Vid första urvalet VT12 log gränsen på 22,10 med 1,6 och sista reserven hade 21,90 samt 1,7 på hp. Så dina chanser är tämliga stora men ta det inte för givet. Satsa på hp och läs gärna upp sista kursen (Matte B/Religion A?) till mvg, så är du nästan garanterad en plats :)
Invictus

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av Invictus »

Hej!

Sista kursen är Sv C som jag egentligen kunde byta ut om jag hade läst någon extra kurs men var tämligen för lat och uttråkad för det. Jag har ingen avsikt att läsa upp någon kurs dock för då hamnar jag väl i kompletteringsgruppen.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av Wiiizzy »

Invictus skrev:Hej!

Sista kursen är Sv C som jag egentligen kunde byta ut om jag hade läst någon extra kurs men var tämligen för lat och uttråkad för det. Jag har ingen avsikt att läsa upp någon kurs dock för då hamnar jag väl i kompletteringsgruppen.
Ja, om du kompletterar hamnar du i B2 med 22,5, men du är också kvar i B1 med 22,4. Du borde bli antagen i båda kvoterna i så fall, så personligen skulle jag nog inte läst upp. Men det är klart, om du verkligen vill vara på den säkra sidan så skadar det ju inte att läsa upp betyget.
Gurra
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jul 2012, 16:26

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av Gurra »

Hej!

Jag planerar också att läsa i Uppsala till våren. Jag kommer "bara" ha 22,18 (B1) och 1,5 HP, men jag räknar med att komma in utan problem, så för din del borde det ju vara hur lugnt som helst! Med andra ord blir jag mycket förvånad om du inte kommer in med god marginal.

Mitt HP hade nog också gått att höja lite, eftersom jag bara gjort det en gång, utan att förbereda mig, men jag tror inte att jag skriver 1,8+ ändå, så därför valde jag att lägga min energi på att säkra mina MVG:n i de sista kurserna (jag blir klar i oktober/november).

Men om du har ork och tid att komplettera upp Svenska C, så ökar det ju bara dina chanser ytterligare, som ovanstånde sa, och du söker in både med 2,4 i B1-kvoten samt 2,5 i B2-kvoten.

Hoppas att vi ses till våren!
house

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av house »

Gurra skrev:Hej!

Jag planerar också att läsa i Uppsala till våren. Jag kommer "bara" ha 22,18 (B1) och 1,5 HP, men jag räknar med att komma in utan problem, så för din del borde det ju vara hur lugnt som helst! Med andra ord blir jag mycket förvånad om du inte kommer in med god marginal.

Mitt HP hade nog också gått att höja lite, eftersom jag bara gjort det en gång, utan att förbereda mig, men jag tror inte att jag skriver 1,8+ ändå, så därför valde jag att lägga min energi på att säkra mina MVG:n i de sista kurserna (jag blir klar i oktober/november).

Men om du har ork och tid att komplettera upp Svenska C, så ökar det ju bara dina chanser ytterligare, som ovanstånde sa, och du söker in både med 2,4 i B1-kvoten samt 2,5 i B2-kvoten.

Hoppas att vi ses till våren!

Jag hoppas också komma in... Har 4 betyg kvar att tenta upp till MVG, börjar bli jävligt tajt. Och det är mycket svårare tentor än vad jag hade förväntat mig (komvux Åsö i Sthlm, någon mer som har erfarenhet därifrån?). Men om jag lyckas, kommer jag ha 22,5 och HP 1,5. Om jag inte höjer mitt HP nu i oktober. Hoppas också på att det ska räcka, eller mest hoppas jag på att jag hinner tenta upp allt i tid! Hur har det varit för er i andra kommuner med att skriva prövningar?
Gurra
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jul 2012, 16:26

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av Gurra »

house skrev: Jag hoppas också komma in... Har 4 betyg kvar att tenta upp till MVG, börjar bli jävligt tajt. Och det är mycket svårare tentor än vad jag hade förväntat mig (komvux Åsö i Sthlm, någon mer som har erfarenhet därifrån?). Men om jag lyckas, kommer jag ha 22,5 och HP 1,5. Om jag inte höjer mitt HP nu i oktober. Hoppas också på att det ska räcka, eller mest hoppas jag på att jag hinner tenta upp allt i tid! Hur har det varit för er i andra kommuner med att skriva prövningar?
Jag förstår att det blir tungt med fyra prövningar på en termin. Vilka kurser är det du ska tenta upp?

Jag har gjort två prövningar; Matematik A och Engelska A, men inte för att höja mina betyg utan för att slippa "läsa" kurserna och på så sätt bli klar snabbare. Dessutom hade jag läst B- och C-kurserna, i båda ämnena, när jag gjorde dessa tentor, så de kändes väldigt lätta.

Om några veckor ska jag dock göra en prövning i Samhällskunskap A, och det blir nog betydligt svårare. Jag ska göra ett fyratimmars-prov samt en stor inlämningsuppgift, men jag behöver bara få VG för att klara mina poäng (förutsatt att jag hinner klart med de kurser jag läser nu).
Gäst

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av Gäst »

Gurra skrev: Jag förstår att det blir tungt med fyra prövningar på en termin. Vilka kurser är det du ska tenta upp?

Jag har gjort två prövningar; Matematik A och Engelska A, men inte för att höja mina betyg utan för att slippa "läsa" kurserna och på så sätt bli klar snabbare. Dessutom hade jag läst B- och C-kurserna, i båda ämnena, när jag gjorde dessa tentor, så de kändes väldigt lätta.

Om några veckor ska jag dock göra en prövning i Samhällskunskap A, och det blir nog betydligt svårare. Jag ska göra ett fyratimmars-prov samt en stor inlämningsuppgift, men jag behöver bara få VG för att klara mina poäng (förutsatt att jag hinner klart med de kurser jag läser nu).
Ja tyvärr är det väldigt tungt. Speciellt eftersom datumen placeras så tätt, och jag pluggar på universitet (deltid)... Det gäller matte A-C samt spanska 4. Matte C känns jobbigast, gjorde den i augusti men fick tyvärr VG. Trots att jag har läst matte D och gjorde typ varje nationellt prov... Suger ganska hårt.

Jaha OK, så du har läst in hela behörigheten via komvux? Hur kommer det sig att du bara behöver VG? Har du kanske utökat ditt gymnasieprogram?

Det som är jobbigt med prövningar i samhällsämnen är att man aldrig riktigt vet hur prövningen kommer utformats; om det är mer detalj- eller analysfrågor. Sådana ämnen tillåter mer kreativitet i utformning än vad tex matte gör (även om jag fann min prövning ganska annorlunda från nationella). Skrev en tenta i naturkunskap A också, och satt och torterade mig själv med att lära mig skittrista detaljer om jordmån o shit som aldrig kom på tentan. Men man vet aldrig, så bäst att vara förberedd på båda. Det kommer säkert att gå fint! :glad:
Gurra
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jul 2012, 16:26

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av Gurra »

Gäst skrev: Ja tyvärr är det väldigt tungt. Speciellt eftersom datumen placeras så tätt, och jag pluggar på universitet (deltid)... Det gäller matte A-C samt spanska 4. Matte C känns jobbigast, gjorde den i augusti men fick tyvärr VG. Trots att jag har läst matte D och gjorde typ varje nationellt prov... Suger ganska hårt.

Jaha OK, så du har läst in hela behörigheten via komvux? Hur kommer det sig att du bara behöver VG? Har du kanske utökat ditt gymnasieprogram?

Det som är jobbigt med prövningar i samhällsämnen är att man aldrig riktigt vet hur prövningen kommer utformats; om det är mer detalj- eller analysfrågor. Sådana ämnen tillåter mer kreativitet i utformning än vad tex matte gör (även om jag fann min prövning ganska annorlunda från nationella). Skrev en tenta i naturkunskap A också, och satt och torterade mig själv med att lära mig skittrista detaljer om jordmån o shit som aldrig kom på tentan. Men man vet aldrig, så bäst att vara förberedd på båda. Det kommer säkert att gå fint! :glad:
Japp, jag kommer att ha läst hela gymnasiet på komvux när jag är klar med kurserna som jag läser nu. Eftersom jag har MVG i allt utom Religion A (VG) så räcker det med VG även i samhällskunskapen (jag får då 22,18 i B1-kvoten).

För dig kommer det säkert att gå bra, se till att repetera ordentligt bara och arbeta med boken varje dag så att hjärnan håller sig i form. Lycka till, så ses vi till våren! :glad:
house

Re: UPPSALA VT 2013

Inlägg av house »

Gurra skrev: Japp, jag kommer att ha läst hela gymnasiet på komvux när jag är klar med kurserna som jag läser nu. Eftersom jag har MVG i allt utom Religion A (VG) så räcker det med VG även i samhällskunskapen (jag får då 22,18 i B1-kvoten).

För dig kommer det säkert att gå bra, se till att repetera ordentligt bara och arbeta med boken varje dag så att hjärnan håller sig i form. Lycka till, så ses vi till våren! :glad:

Åh vad skönt! Vilken lättnad att slippa ha så små marginaler, utan känna mer säkerhet i att komma in. :glad: Ja jag hoppas på det bästa (men vågar inte förvänta mig för mycket), så med lite tur ses vi till våren! :blinkar:
Låst