Antagning till Karolinska Institutet VT13/HT13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Grifoni

Antagning till Karolinska Institutet VT13/HT13

Inlägg av Grifoni »

I våras blev jag klar med min gymnasiala utbildning med 20.0 i betyg och 2.5 meritpoäng, dvs. totalt 22.5.

Det jag undrar är hur stor chans jag har att komma in i läkarprogrammet på Karolinska Institutet enbart med mina betyg, eller om det nästan krävs att jag gör högskoleprovet för att ha en god chans att komma in.

Tack på förhand,
Grifoni
JhonelP
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:02

Re: Antagning till Karolinska Institutet VT13/HT13

Inlägg av JhonelP »

Hej! Om du har det i B1-kvoten kommer du troligtvis komma in till VT13 utan att ha gjort ett högskoleprov. HT13 är mer oklart då det idag och tidigare har krävts ett högskoleprov på minst 1.2 för säker antagning.

Det är aldrig fel att göra högskoleprovet och det finns inga nackdelar med det(förutom att det kostar 350:-).

Mvh Jhonel :glad:
anna12

Re: Antagning till Karolinska Institutet VT13/HT13

Inlägg av anna12 »

Grifoni skrev:I våras blev jag klar med min gymnasiala utbildning med 20.0 i betyg och 2.5 meritpoäng, dvs. totalt 22.5.

Det jag undrar är hur stor chans jag har att komma in i läkarprogrammet på Karolinska Institutet enbart med mina betyg, eller om det nästan krävs att jag gör högskoleprovet för att ha en god chans att komma in.

Tack på förhand,
Grifoni
Dina chanser ser mycket goda ut inför VT13. Står du som reserv på KI denna höst? Om ja, får jag fråga vilken reservplats du har?
Grifoni
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2012, 19:19

Re: Antagning till Karolinska Institutet VT13/HT13

Inlägg av Grifoni »

JhonelP skrev:Hej! Om du har det i B1-kvoten kommer du troligtvis komma in till VT13 utan att ha gjort ett högskoleprov. HT13 är mer oklart då det idag och tidigare har krävts ett högskoleprov på minst 1.2 för säker antagning.

Det är aldrig fel att göra högskoleprovet och det finns inga nackdelar med det(förutom att det kostar 350:-).

Mvh Jhonel :glad:
Jo, det var precis mina tankar kring högskoleprovet, skönt att åtminstone veta att jag har goda chanser även om jag skippar HP, då det förminskar pressen inför att göra det ganska rejält.
anna12 skrev: Dina chanser ser mycket goda ut inför VT13. Står du som reserv på KI denna höst? Om ja, får jag fråga vilken reservplats du har?
Tyvärr så gjorde jag ett stort misstag under ansökningsprocessen utan att veta om det vilket ledde till att min ansökan till KI blev struken (KI var det enda valet jag hade).
Låst