1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Gäst

1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Först och främst stort tack till Nils för en utmärkt och genomarbetad sida!

Jag förstår att det är omöjligt att sia om på förhand, men vad tror ni om mina chanser att komma in om jag söker i hela Sverige?

Och framförallt längtar jag så mycket efter att få söka så att jag bara måste fråga för att inte klättra på väggarna av otålighet. :flinar:

Jag har fullständig behörighet (Natur/Natur) men ett lågt gymnasiebetygssnitt så jag kommer ej konkurrera i de kvoterna.
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Krogshede »

Om du inte kommer in kommer det med största sannolikhet vara pga otur med lottningen, inget annat. Sitter själv i samma sits.
Läkarstudent
Gäst

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Gäst »

Krogshede skrev:Om du inte kommer in kommer det med största sannolikhet vara pga otur med lottningen, inget annat. Sitter själv i samma sits.
Misstänkte att det skulle vara så. Det är så olidligt spännande och/eller hjärtskärande att vänta :glad:

//Samma som ovan
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Krogshede »

Ska du skriva PIL?
Läkarstudent
Gäst

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Gäst »

Krogshede skrev:Ska du skriva PIL?
Jag måste sätta mig in mer i detta "PIL"-fenomen, om jag förstått det rätt är det KI:s alternativa antagning medelst intervjuer och tester?

I så fall så kanske jag borde göra det, men Stockholm lockar verkligen inte då det känns skitsvårt att få bostad med drägligt läge. Har även bott och studerat i Stockholm tidigare så storstadsgrejen är inget nytt eller spännande längre.

Skulle faktiskt föredra en mindre ort framför Stockholm/GBG.

/TS
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Krogshede »

Gäst skrev: Jag måste sätta mig in mer i detta "PIL"-fenomen, om jag förstått det rätt är det KI:s alternativa antagning medelst intervjuer och tester?

I så fall så kanske jag borde göra det, men Stockholm lockar verkligen inte då det känns skitsvårt att få bostad med drägligt läge. Har även bott och studerat i Stockholm tidigare så storstadsgrejen är inget nytt eller spännande längre.

Skulle faktiskt föredra en mindre ort framför Stockholm/GBG.

/TS
Förstår vad du menar men vågar du verkligen att inte ta alla chanser som finns att komma in? Själv har jag skrivit PIL tre gånger och kommit till intervju en gång för att åka ut då men jag kommer skriva igen i höst om jag inte har en otrolig tur och kommer in i höst. Anledningen till att jag skriver är inte att jag känner att jag måste läsa på KI, även om skolan är sjukt fräsch utan för att öka chanserna maximalt.
Läkarstudent
Gäst

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Gäst »

Förstår vad du menar men vågar du verkligen att inte ta alla chanser som finns att komma in? Själv har jag skrivit PIL tre gånger och kommit till intervju en gång för att åka ut då men jag kommer skriva igen i höst om jag inte har en otrolig tur och kommer in i höst. Anledningen till att jag skriver är inte att jag känner att jag måste läsa på KI, även om skolan är sjukt fräsch utan för att öka chanserna maximalt.
Sant, det vore väl dumt att inte ta chansen att skriva PIL. Skriver jag inte PIL och är oantagen till VT13 så lär det kännas lagom bittert!

Hur upplevde du PIL-proven?

/TS
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Krogshede »

Gäst skrev: Sant, det vore väl dumt att inte ta chansen att skriva PIL. Skriver jag inte PIL och är oantagen till VT13 så lär det kännas lagom bittert!

Hur upplevde du PIL-proven?

/TS
Jag har aldrig känt mig så dum som efter första gången jag skrev provet, var väl en blandning av nervositet och att man aldrig har gjort sådana uppgifter. Uppgifterna är av vitt skild karaktär exempelvis förvridna figurer, "kartproblem", satslogik, matematik. Det är säkert nån mer typ som jag inte kommer på nu.

Intervjuerna var väldigt lätta att prata med, dessvärre så ficka jag inte tillräckligt bra poäng av dem för att bli antagen men det får bli nästa gång.
Läkarstudent
Gäst

Re: 1,7 på HP - Borde komma in VT13?

Inlägg av Gäst »

Krogshede skrev: Jag har aldrig känt mig så dum som efter första gången jag skrev provet, var väl en blandning av nervositet och att man aldrig har gjort sådana uppgifter. Uppgifterna är av vitt skild karaktär exempelvis förvridna figurer, "kartproblem", satslogik, matematik. Det är säkert nån mer typ som jag inte kommer på nu.

Intervjuerna var väldigt lätta att prata med, dessvärre så ficka jag inte tillräckligt bra poäng av dem för att bli antagen men det får bli nästa gång.
Tack för bra svar! Och lycka till med PIL:en denna omgång, med lite rutin kommer du säkert briljera :glad:
Låst