Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av Nils »

50/50 för alla tillsammans, tänkte jag.

BII-kvoten har gått ner i 22,40 tidigare så det kan vara värt ett försök även om du inte kommer hela vägen upp till 22,50 inför nästa antagning.

Vad är det som gör att de tillåter två och inte fler uppskrivningar per tillfälle?

Kan man tenta upp kurser i andra kommuner?
Eftersom man betalar en avgift för att få göra det så borde det, ur ett rationellt perspektiv, inte vara beroende av välvilja från den egna kommunen (eller den andra). Vet dock inte själv ifall det fungerar så i praktiken.
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av Nils »

Verkar som att min magkänsla varierar från dag till dag... :)

När jag uttalar mig om chanser för antagning så brukar jag också försöka att vara väldigt konservativ - ifall jag skulle ha fel så ser jag hellre att det är en positiv överraskning än en negativ. Eftersom urval 2 inte är färdigt ännu, samtidigt som jag tyvärr ännu inte har HP-urskiljningsstatistiken, så kan jag inte ännu använda ht'12-antagningen för att "kalibrera" min känsla för varthän utvecklingen går...
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av Nils »

Jag tror att jag tänkte "50 % chans totalt" när jag skrev 50/50.

Hursomhelst har vi ju statistiken för urval 2 nu och om jag ska formulera mig "icke-konservativt" så skulle jag gissa att 22,00 i BI räcker för säker antagning, åtminstone om du söker till alla lärosäten; eftersom BI inte rör sig särskilt mycket jämfört med förra höstterminens antagning så kan man gissa att den kommande vårens BI också blir ganska lik förra vårens BI. Skulle det stämma så kan du ju rentav bli antagen nästan var du vill (men KI kan bli svårt).

Sedan kan förstås denna gissning, precis som alla andra gissningar, slå fel i endera riktningen - kanske räcker 22,00 även vid Karolinska Institutet, kanske räcker det inte någonstans.

Därför vore det fortfarande bra att gardera sig, särskilt genom att skriva högskoleprovet (inte bara för att förhoppningsvis kunna bli antagen även via HP-kvoten utan också ifall gränsen skulle gå vid 22,00 och kräva HP-urskiljning).
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:28, redigerad totalt 1 gånger.
safari

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av safari »

Nils skrev:Antalet platser vt2013 bör bli ungefär samma som ht2012.
Antagningsgränsen bör bli lägre vt2013 än vt2012, med reservation för att BII skulle kunna bli högre på grund av ökad medvetenhet bland kompletterarna om meritpoängssystemet. Konjunkturens utveckling spelar också in.

Hej Nils,

Vet du om nedskärningen på utbildningsplatser som aviserades för några dagar sedan, kommer att påverka läkarutbildningar runt om i landet ? Det ska tydligen bort minst 15 000 platser totalt...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tusen ... 433810.svd
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antalet Platser För Läkarprogrammet VT13

Inlägg av Nils »

Hej safari!

Läkarprogrammen påverkas inte, de kommer snarare att fortsätta utökas.
Låst