Mina Chanser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Mina Chanser

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:14, redigerad totalt 1 gånger.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Mina Chanser

Inlägg av Wiiizzy »

One skrev:Tror ni antagningspoängen för vårterminen 2013 blir ungefär som för den vårterminen 2012
Ja, ungefär.

Du borde med andra ord ha helt okej chanser på några av orterna på vårterminen.
Lycka till! :glad:
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Mina Chanser

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:15, redigerad totalt 1 gånger.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Mina Chanser

Inlägg av Wiiizzy »

One skrev:Tack så mycket! Är riktigt nervös. Tror du det spelar någon roll om jag kompletterar upp mina betyg, eller behövs det inte? Hur stor roll har högskoleprovet, för som jag uppfattat det så spelar det endast roll då jag är på poänggränsen för antagningen, och inte om jag har högre än den, eller?
Det stämmer. I betygskvoten används HP för att urskilja de som har samma poäng (undantaget hälften av platserna i Göteborg där lottning tillämpas). HP är därför inte längre så värst viktigt i B1, speciellt inte på våren då antagningskraven sjunker och sannolikheten att man hamnar precis på gränsen minskar. Med det sagt så skadar det ju aldrig att ha ett HP resultat då det mycket väl kan bli avgörande om man likt du ligger nära den förmodade antagningsgränsen. Vidare kan ju ett väldigt bra HP resultat resultera i antagning i HP-kvoten, men då lär det krävas minst 1,7 och gärna högre.

Det stärker dina chanser om du kompletterar upp dina betyg, men i B2 krävs det i princip 22,5 för att vara säker och frågan är om det är värt det med tanke på att du redan förmodligen har ganska goda chanser att bli antagen VT13.

Invänta urval 2 nu och se hur mycket bättre reservplatser du får då. Det borde ge dig en ganska god inblick i hur dina chanser kommer att se ut till våren.
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Mina Chanser

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:15, redigerad totalt 1 gånger.
lisa

Re: Mina Chanser

Inlägg av lisa »

Hej.
Hur kan du vara reserv 122 till Linköping när jag har gjort högskoleprovet, har samma BI poäng som du och är långt bakom dig på reservplatsen.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Mina Chanser

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

lisa skrev:Hej.
Hur kan du vara reserv 122 till Linköping när jag har gjort högskoleprovet, har samma BI poäng som du och är långt bakom dig på reservplatsen.
Jag också tänkte på det!! Jag har 21,86 BI och är reserv nr 224 i Linköping, kan det vara så många som har mer än 21,86 och mindre än 22,01 ?
Men i ditt är det mer ologisk :nej:
Jag tror att du står långtbort på reservplatsen beror på att du har läst på Folkhögskola för att får behörighet :neutral: Här nedan är en regel om antagningen till läkarprogrammet som kan vara anledningen till varför står du långbort på reservplatsen

•Folkhögskola: påverkar inte ditt gymnasiala betygsgenomsnitt, ger tillgång till Folkhögskole-antagningskvoten.
Senast redigerad av Mustafa Al-Attar den 22 jul 2012, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Mustafa Al-Attar
doc

Re: Mina Chanser

Inlägg av doc »

Kanske skrev One fel. Menar du Umeå? Det skulle förklara saken...
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Mina Chanser

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
lisa

Re: Mina Chanser

Inlägg av lisa »

nabster skrev: Jag också tänkte på det!! Jag har 21,86 BI och är reserv nr 224 i Linköping, kan det vara så många som har mer än 21,86 och mindre än 22,01 ?
Men i ditt är det mer ologisk :nej:
Jag tror att du står långtbort på reservplatsen beror på att du har läst på Folkhögskola för att får behörighet :neutral: Här nedan är en regel om antagningen till läkarprogrammet som kan vara anledningen till varför står du långbort på reservplatsen

•Folkhögskola: påverkar inte ditt gymnasiala betygsgenomsnitt, ger tillgång till Folkhögskole-antagningskvoten.
nej jag gick ut gymnasiet detta läsår.
Låst