Mina Chanser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Mina Chanser

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:17, redigerad totalt 1 gånger.
lisa

Re: Mina Chanser

Inlägg av lisa »

One skrev:Nej, kan ha varit Umeås Universitet. Vilken reservplats har du i Linköpings Universitet?
Du kan ju kolla i antagning.se om det var Linköping eller Umeå Universitet.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Mina Chanser

Inlägg av rosannah »

Wiiizzy skrev: Visst, jag tror att du kommer in. Och om det nu inte spelar någon roll alls var du kommer att läsa så är förmodligen inte HP resultatet viktigt för dig. Men statistik från tidigare terminer är aldrig en garanti och det är ingen enorm skillnad mellan 21,73 och 22,0. 21,73 kan du likställa med att alla med 21,8 och högre kom in och därifrån är det ganska långt men inte väldigt långt till dina 22,0. Om man ska ha lite marginal för förändringar kan man enligt mig rent godtyckligt säga att högskoleprov är bra att ha för eventuell urskiljning på våren om man har mellan säg 21,3 och 22,0 i B1 (dvs ca ±0,3 från tidigare antagningsgränser). Med det sagt betonar jag än en gång att jag tror med stor säkerhet att du kommer in till våren.

Jag undrar dock om det verkligen inte spelar någon roll alls var du läser. Har du ingen stad som du skulle föredra över någon annan, även om du kan tänka dig att läsa i alla städer? Och sen är det dessutom skönare att bli antagen i urval 1 än 2 och givetvis mest omständligt att bli antagen som reserv, med tanke på boendesituation osv.
Förmodligen har du som du säger ingen chans till hösten. Jag har dock dålig koll på hur det rör sig mellan urvalen på de aktuella orterna. (Jag kan tänka mig att det rör sig en hel del exempelvis i Örebro men 100+ reserver framför låter rent spontant som lite för mycket för att du ska bli antagen i höst).
Reservnumret på hösten ger en inblick i hur många som är före dig i kön även vid antagning till våren i och med att majoriteten av de som söker på vårterminen även sökte till förgående hösttermin. På våren tävlar du alltså primärt mot de som inte kom in på hösten. (Detta borde främst gälla för B1 gruppen med många sökande direkt från gymnasiet.) Visst, kan lottningen bli annorlunda till våren och visst såväl tillkommer det som bortfaller sökande, men ett lågt reservnummer på hösten i B1 är ett väldigt gott tecken för framtida antagning på våren.
Wiiizzy, vad anser du är ett "bra" reservnummer att ha efter urval 2 (HT) om man önskar komma in till VT? Kan man räkna med att bli antagen i urval 1 eller urval 2 till vårterminen om man har ett reservnummer på ca 80 efter urval 2 på hösten (Umeå och Örebro)? Tror du att det ökar chanserna att komma in om många reserver kallats HT? (#30 Örebro och #50 Umeå)?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Mina Chanser

Inlägg av Wiiizzy »

rosannah skrev: Wiiizzy, vad anser du är ett "bra" reservnummer att ha efter urval 2 (HT) om man önskar komma in till VT? Kan man räkna med att bli antagen i urval 1 eller urval 2 till vårterminen om man har ett reservnummer på ca 80 efter urval 2 på hösten (Umeå och Örebro)? Tror du att det ökar chanserna att komma in om många reserver kallats HT? (#30 Örebro och #50 Umeå)?
Det är inte helt lätt att säga. Det saknas ju statistik på detta.

Men om man ska spekulera lite kring det här med reservnummer... Ja, det borde öka chanserna att många reserver kallades. Du har nu för resonemangets skull 30 (80 minus 50) personer före dig i Umeå exempelvis. Detta är självklart minst sagt en sanning med modifikation då flera av dessa kan välja att inte söka igen eller komma in på andra lärosäten. Samtidigt kan nya sökande tillkomma och somliga av de 50 reserver som kallades i höstas kanske vill börja på våren istället. Vidare faller det ju till viss del på lotten också, speciellt om du söker i HP-kvoten.

Resonemanget byger på att majoriteten av de som söker till vårterminen har sökt till den förgående hösten också. Jag skulle tro att det är en rimlig tanke, men vet inte alls hur många av de som söker på vårterminen som sökt förgående höst. Det beror troligen också på vilken kvot man söker i. Detta resonemang gäller nog speciellt BI med många direkt från gymnasiet (även om det självklart även där finns de som vill ta ett halvårs studieuppehåll).

Spontant måste jag ändå säga att det ser ganska ljust ut. Notera att detta är en ren gissning och att det inte ligger så väldigt mycket till grund för den.

Den bästa statistiska uppfattningen får man nog genom att jämföra med antagningsgränserna istället. Att kolla på reservnummer bör ses som ett komplement. Normalt sett är det ett rimligt antagande att gränserna kommer vara ungefär detsamma som förgående år.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Mina Chanser

Inlägg av rosannah »

Wiiizzy skrev: Det är inte helt lätt att säga. Det saknas ju statistik på detta.

Men om man ska spekulera lite kring det här med reservnummer... Ja, det borde öka chanserna att många reserver kallades. Du har nu för resonemangets skull 30 (80 minus 50) personer före dig i Umeå exempelvis. Detta är självklart minst sagt en sanning med modifikation då flera av dessa kan välja att inte söka igen eller komma in på andra lärosäten. Samtidigt kan nya sökande tillkomma och somliga av de 50 reserver som kallades i höstas kanske vill börja på våren istället. Vidare faller det ju till viss del på lotten också, speciellt om du söker i HP-kvoten.

Resonemanget byger på att majoriteten av de som söker till vårterminen har sökt till den förgående hösten också. Jag skulle tro att det är en rimlig tanke, men vet inte alls hur många av de som söker på vårterminen som sökt förgående höst. Det beror troligen också på vilken kvot man söker i. Detta resonemang gäller nog speciellt BI med många direkt från gymnasiet (även om det självklart även där finns de som vill ta ett halvårs studieuppehåll).

Spontant måste jag ändå säga att det ser ganska ljust ut. Notera att detta är en ren gissning och att det inte ligger så väldigt mycket till grund för den.

Den bästa statistiska uppfattningen får man nog genom att jämföra med antagningsgränserna istället. Att kolla på reservnummer bör ses som ett komplement. Normalt sett är det ett rimligt antagande att gränserna kommer vara ungefär detsamma som förgående år.
Tack! :) Intressant. Det var ungefär så jag tänkte. Jo, det är BI-kvoten det handlar om.
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Mina Chanser

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:18, redigerad totalt 1 gånger.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Mina Chanser

Inlägg av rosannah »

One skrev:Hej!

Jag har en del frågor inför vårterminen 2013, VT 2013.

Likt skrivet i tidigare inlägg har jag meritvärdet 22,00, i den första urvalgruppen, BI. Precis som skrivet spelar det absolut ingen roll för mig på vilket universitet jag kommer in, bara jag kommer in i Sverige.

Efter andra urvalet, för höstterminen 2012, HT 2012, erhöll jag reservnummer något över 60, för både Örebros Universitet, och, Umeå Universitet, och jag undrar nu vad detta innebär för mina chanser för att bli antagen på läkarutbildningen, vårterminen 2013, VT 2013, i något av Sveriges lärosäten. Jag undrar vidare om reservnumret ökar de uppskattningarna av mina chanser som gjordes på denna tråd innan resultatet för det andra urvalet, för höstterminen 2012, HT 2012.

Efter det andra urvalet för höstterminen 2012, HT 2012, hade Umeå Universitet lägst antagningsgräns för läkarprogrammet, trots att det i jämförelse till Sveriges övriga lärosäten har betydligt färre platser för läkarutbildningen, för urvalgrupp, BI. Jag undrar vad förklaringen till detta är.
Hej One! Jag tycker att du borde läsa Wiiizzys svar på min fråga längre bak i den här tråden (om du inte redan har gjort det). Det är helt enkelt svårt att veta då det inte finns tillgänglig statistik. Att många reserver (i förhållande till antalet platser) kallades i Umeå och antagningsgränsen därmed sjönk tror jag beror på att lärosätet är mindre attraktivt till följd av sitt geografiska läge.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Mina Chanser

Inlägg av Spock »

Får man fråga vilka ämnen som drog ner ditt snitt?
One
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jul 2012, 05:06

Re: Mina Chanser

Inlägg av One »

.
Senast redigerad av One den 13 dec 2012, 00:18, redigerad totalt 1 gånger.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Mina Chanser

Inlägg av Wiiizzy »

One skrev: Efter andra urvalet, för höstterminen 2012, HT 2012, erhöll jag reservnummer något över 60, för både Örebros Universitet, och, Umeå Universitet, och jag undrar nu vad detta innebär för mina chanser för att bli antagen på läkarutbildningen, vårterminen 2013, VT 2013, i något av Sveriges lärosäten. Jag undrar vidare om reservnumret ökar de uppskattningarna av mina chanser som gjordes på denna tråd innan resultatet för det andra urvalet, för höstterminen 2012, HT 2012.
De bästa uppskattningarna är nog fortfarande de som man gör baserat på ditt betyg jämfört med tidigare antagningsgränser. Det ser ut som att antagningsgränserna för HT12 var ganska lika de för HT11, vilket teoretiskt borde innebära att VT13 borde se ut ungefär som VT12. M.a.o. är det fortfarande troligt att du har en bra chans.

Angående ditt reservnummer tycker jag att det är ganska väntat. Varken oväntat högt eller lågt. Jag vågar därför inte spekulera mer om det i ditt fall.

Något som är intressant med reservnummer är att man får uppfattning (om än väldigt ungefärlig) om hur många personer som har respektive meritvärde. Det hade dock behövts att information från flera sökande hade sammanställts för att få en bättre uppfattning. Att veta ungefär hur många som har 22,5 har blivit ganska enkelt att uppskatta, men att veta hur många som har exempelvis 22,4, 22,3 osv är betydligt svårare. Kanske är det så att det finns betydligt fler som har exempelvis ca 19,5 än 20,0 (eller tvärt om). Med andra ord: ungefär hur många personer ska "försvinna" för att ett antagningsgränsen ska sänkas ett visst antal poäng på en given nivå? Tyvärr har jag inget bra svar på den frågan i dagsläget. :/
One skrev: Efter det andra urvalet för höstterminen 2012, HT 2012, hade Umeå Universitet lägst antagningsgräns för läkarprogrammet, trots att det i jämförelse till Sveriges övriga lärosäten har betydligt färre platser för läkarutbildningen, för urvalgrupp, BI. Jag undrar vad förklaringen till detta är.
Det är inte så märkligt. I B1 kvoten HT12 Urval 1 stod Umeå för 8,3% av de totala antalet platserna (29/348). Dessutom har ju Umeå en kvot där (AU) där både bra betyg och högskoleprov belönas.

Det är i grund och botten en fråga om geografi. Jag tror inte att det är många som listar Umeå högt som inte bor inom det "naturliga upptagningsområdet" (Självklart finns det säkert undantag, men det gäller samtidigt på andra hållet också, d.v.s. det finns ju personer som bor nära Umeå men listar annat lärosäte högre). Ingen bor nära Umeå som inte bor i Norrland. I Norrland bor ca 12% av Sveriges befolkning. Vidare får man inte glömma att en betydande del av norrlänningarna bor i södra delarna av Norrland varifrån det inte är långt till exempelvis Uppsala. Det finns självklart andra faktorer att beakta än geografin, men jag tror att i just Umeås fall så är det den enskilt största faktorn.
Låst