Höga reservnummer - vad innebär de inför VT13?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
mariel
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 nov 2011, 17:03

Höga reservnummer - vad innebär de inför VT13?

Inlägg av mariel »

Hej! Efter urval 1 har jag fått följande reservplatser i B1 (har 21.9 i snitt):

KI 330 (55)
Uppsala 302 (55)
Linköping 217 (54)
Örebro 132 (51)
Lund 280 (73)
Göteborg 261 (32)
Umeå 150 (29)

Dessa siffror är väldigt höga, vilket innebär att många som har sökt in har högre betyg än mig eller eventuellt har fått en bättre reservplats pga HP-urskiljningen. Samtidigt är jag medveten om många står som reserver på flera lärosäten och att folk av olika anledningar kommer att tacka nej till sina platser osv. Nu till min fråga, hur kommer detta att påverka vårens antagning? Jag antar att de flesta som inte kommer in i höst söker igen till våren. Antagningsgränsen kommer säkerligen att sjunka men jag är orolig att jag ändå inte kommer att bli antagen till vårterminen i och med att det är så många med högre meritvärde än mig själv som antagligen kommer att söka in. Har jag någon chans att komma in någonstans i vår i B1 eller bör jag satsa stenhårt på högskoleprovet istället (få minst 1.8)?
Senast redigerad av mariel den 30 sep 2012, 00:26, redigerad totalt 2 gång.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av empezar »

I stället för att stirra dig blind på reservplaceringar bör du titta på statistiken för tidigare vårterminer.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariel
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 nov 2011, 17:03

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av mariel »

Jo jag har redan kollat in statistiken men det brukar ju variera från ett år till ett annat. Det var också färre som sökte in HT11.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av empezar »

Det har varit en nedåtgående trend i statistiken som fortsätter även denna höst trots fler sökande. Kraven lär inte gå upp än på ett tag.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariel
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 nov 2011, 17:03

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av mariel »

Okej, vad beror det på om man får fråga? Tack så mycket för svaren förresten!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Empezar
Tror du att jag kommer in VT13 med 21,86 BI i Linköping?
Mustafa Al-Attar
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av empezar »

nabster skrev:Empezar
Tror du att jag kommer in VT13 med 21,86 BI i Linköping?
Det tror jag. Det kan dock dröja till reservantagningen, och det kan bli på håret.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av empezar »

mariel skrev:Okej, vad beror det på om man får fråga? Tack så mycket för svaren förresten!
Dels har antalet ansökningar till läkarprogrammet minskat, även om det gått upp nu till hösten (sannolikt pga eurokrisen, eftersom "babyboom"-effekten har avtagit nu). Dels har antalet platser på läkarprogrammet drastiskt ökat. Speciellt efter att Örebro öppnade en läkarutbildning, som inte verkar ha påverkat utökningstakten vid de övriga lärosätena. Sen bytte man betygsystem nyligen, vilket gjorde att HT2010 blev första terminen då massor med okompletterade 20,0:or helt plötsligt fick mycket lättare att bli antagna. Dessa har sakta men säkert blivit förbrukade och nu börjar antagningen komma i balans, och minskningen av antagningskraven har avtagit. Dock verkar den ännu inte ha avstannat. Kanske till våren. Dock kommer ju utökningen fortsätta, och om detta kommer ge ytterligare sänkning eller om betygsinflationen kvittar ut det hela återstår att se.

Sen har ju även ändringar i antalet platser i olika kvoter förändrats, vilket gjort att fler personer med bra meriter blivit antagna, och följande terminer blir då kraven lägre. På KI ändrade man ju PIL-kvoten till att enbart kalla folk utefter deras HP-resultat. Det har bidragit till minskningar i HP-kraven. Örebro har också haft stor del i det. Även ändringen i betygskvoterna så att man rangordnas efter HP-resultat har bidragit till nedgången i HP-kraven. Det har skett successivt genom åren. Omkring 2008 tog man bort HA-kvoten (som la på 0,5 på ens HP-resultat om man hade arbetslivserfarenhet). Det gav en också minskning av HP-kraven. Särskilt på de mindre populära orterna som Umeå och Linköping.

Sammantaget så är det en himla massa förändringar man gjort under åren som bidragit till att kraven minskat från toppbetyg + topp-HP till mer lättuppnåeliga krav. Till stor del beror det inte på att man utökat platserna utan att man helt enkelt slutat lotta. Däremot så borde faktumet att man numera i princip alltid blir antagen med 22,5 (även utan HP) innebära att färre sökande med topp-HP-resultat blir antagna i betygkvoten och i stället måste bli antagna i HP-kvoten, resultera i att HP-kraven går upp. Detta kan möjligtvis motverkas av den ständiga tillförseln av nya platser.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

empezar
Tror du att det nya betygsystemet ska påverka antagningspoöng VT13?
Mustafa Al-Attar
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Höga reservnummer - vad innebär de inför VT?

Inlägg av empezar »

nabster skrev:empezar
Tror du att det nya betygsystemet ska påverka antagningspoöng VT13?
Jag tror VT13 kommer se ut precis som VT12.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst