Räcker betygen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Nyberg89 »

mm91 skrev:ok, jag glömde att tillägga att jag även sökt intervjukvoten vid Umeå universitet. Vad tror ni om mina chanser att bli kallad till intervju?
1,5+2,21+0/0,5/1,0/1,5 - dvs. minst 3,71


Går du in och kollar Umeå's intagnin från senare år så kan man dra slutsatsen att du förmodligen har en ganska bra chans att bli antagen med tanke på resultaten 2,9 och 3,0 som man behövde på antagningen. Självklart ser antagningen lite annorlunda ut nu, men du har så pass bra betyg och hp att du har en riktigt bra chans.

"Från och med HT12 får man utöver högskoleprovspoängen en tiondedel av betygsgenomsnittet. Därutöver tillkommer intervjupoäng 0,0 / 0,5 / 1,0 / 1,5.

Till och med VT12 fick man utöver högskoleprovspoängen +0,3 för MVG i 4 av 6 kurser (Biologi B, Kemi B, Fysik B, Matematik D, Engelska B och Svenska B) samt +0,1 för 3 års arbetslivserfarenhet inom vården alternativt medellång vårdutbildning med 1 års relevant arbetslivserfarenhet. Därutöver tillkom intervjupoäng 0,0 / 0,5 / 1,0 / 1,5."

Typ som att de fick +3 och +1. 2,9-4=2,5. Har man ett hp på 1,5 har man fått 1,0 intervjupoäng eller tvärtom. (Kan ju se olika ut)

Du fixar det!
DOC

Re: Räcker betygen?

Inlägg av DOC »

Ja, nu när jag tagit studenten kan jag konstatera att jag gått ut med 22,5, och har sedan tidigare 1,4 på HP.


Hur ser mina chanser ut för att komma in på KI? Garanterad plats?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Räcker betygen?

Inlägg av Nyberg89 »

DOC skrev:Ja, nu när jag tagit studenten kan jag konstatera att jag gått ut med 22,5, och har sedan tidigare 1,4 på HP.


Hur ser mina chanser ut för att komma in på KI? Garanterad plats?
Att vara garanterad plats innebär något helt annat än det du frågar efter, det finns garantiplatser och de är det KI's lokala urval ger, då man går vidare med PIL.

Men vi återgår till frågan, du kommer förmodligen komma in, HT10 var ett år där väldigt många fick högt på hp och väldigft många sökte till högskolan.

Man vill aldrig ta något förgivet, men med de betygen borde du inte vara så osäker på att komma in.
Låst