Chans att komma in efter urval 2 VT12

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Chebaane
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 jan 2012, 15:35

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Chebaane »

nabster skrev: Vad har du för betygsnitt? :glad:
21.7! Vad tror ni om mina chanser?
Gabri89
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 jan 2012, 14:43

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gabri89 »

Gäst skrev: Anledningen att så många reserver togs in är mest troligen att personer som hade en plats i Örebro blev erbjudna platser på andra universitet vilket ledde till att reservnumren blev relativt höga

Ja det kanske är så. Men då borde jag alltså komma in?
Gäst

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gäst »

Jag är just nu 2a reserv i både Örebro och Umeå i grupp BII. Om man kollar på statistiken ser det ut som att jag borde komma in på någon av ställena, men är det verkligen möjligt att så mycket som reserv #17 togs in i Örebro i höstas när det bara är 10 personer som tas in i grupp BII? Känns för bra för att vara sant.

Anledningen att så många reserver togs in är mest troligen att personer som hade en plats i Örebro blev erbjudna platser på andra universitet vilket ledde till att reservnumren blev relativt höga


Ja det kanske är så. Men då borde jag alltså komma in?
Jag skulle tro att det inte är några problem, dock vet man aldrig. Har du någon aning om överintaget är större i år jämfört med tidigare tror de kan spela stor roll. Om de har ökat sitt överintag beroende på att de har ringt in så många reserver de tidigare terminerna så kan de komma att påverka resultatet. Men jag skulle tro att det inte är några problem alls.
Leevi

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Leevi »

Är det någon som vet om de ringer/mejlar från Umeå till reserver och ifall de börjat med det än? Och hur stor chans man har om man står som reserv 5 i det alternativa urvalet...?
Gabri89
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 jan 2012, 14:43

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gabri89 »

Gäst skrev: Jag skulle tro att det inte är några problem, dock vet man aldrig. Har du någon aning om överintaget är större i år jämfört med tidigare tror de kan spela stor roll. Om de har ökat sitt överintag beroende på att de har ringt in så många reserver de tidigare terminerna så kan de komma att påverka resultatet. Men jag skulle tro att det inte är några problem alls.
Nej jag har svårt att hitta några siffror på överintaget. Det jag vet är att på antagning.se hade antalet personer antagna i grupp BII ökat med en person i både Umeå o Örebro, kanske pga överintag?

Är det förresten ngn som vet om de börjat ringa in reserver från Umeå eller örebro?
Fredrik B

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Fredrik B »

http://läkarstudent.se/lakarprogram.html#antagna

Där är antal intagna, ni får söka upp hur många platser resp. lärosäte har så ser ni överintaget. (antagna - platser = överintag)

Ingen skillnad mot hösten.
Gabri89
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 jan 2012, 14:43

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gabri89 »

Fredrik B skrev:http://läkarstudent.se/lakarprogram.html#antagna

Där är antal intagna, ni får söka upp hur många platser resp. lärosäte har så ser ni överintaget. (antagna - platser = överintag)

Ingen skillnad mot hösten.
Vad jag förstår har de i Umeå tagit in 110pers men har 100 platser, vilket är samma upplägg som de kört med några terminer tillbaka. I Örebro däremot verkar det som att överintaget har ökat sen förra året. Det ser fortfarande ut som att det finns 60 platser, men i år har de antagit 83pers till skillnad mot förra årets 75=/. Inte bra för mig isf..

Dock vet jag inget om överintaget i just min grupp BII, kan man ta reda på det?
ssk

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av ssk »

Blev uppringd igår av UU, så nu har reservlistan för hp-kvoten kommit till minst #7!
Funkybizz
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 dec 2011, 14:06

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Funkybizz »

ssk skrev:Blev uppringd igår av UU, så nu har reservlistan för hp-kvoten kommit till minst #7!
Stort grattis!!
Gast

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gast »

Någon som vet hur det ligger till i BI på UU? :)
Låst