Chans att komma in efter urval 2 VT12

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Smulan

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Smulan »

Hej! En sak begriper jag inte och hoppas på att någon kan hjälpa mig. Jag har, som de flesta av er, sökt till alla 7 orterna och fått relativt bra reservplatser på de flesta. I Umeå fick jag reservplats 1, så om de ringer, kan jag då tacka ja till den platsen samtidigt som att chansen finns för de andra orterna att ringa mig efteråt. Eller måste man tacka nej till umeå för att ha en chans att ex Lund ringer??

Tack på förhand! :glad:
Puttefnask
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 dec 2011, 14:25

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Puttefnask »

Tack, Wiiizzy. Hade varit helt underbart att få börja plugga till våren...
Jocke

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Jocke »

Har reservplats 14 i Göteborg och 27 i Uppsala, resten är så pass höga nr att de är oviktiga. Vad tror ni om mina chanser? Hoppas att bli inringd till Uppsala.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Wiiizzy »

Funkybizz skrev:@Wiiiiizzzzzzzzzzyyyyyyyyy

Har du någon aning om när de börjar ringa in reserver?

@Lunds universitet
Nej, tyvärr. I höstas började i alla fall flera universitet kalla reserver nästan direkt efter urval 2. Förmodligen gäller samma sak nu på våren. Något som dock talar emot det är eventuell julledighet. Det borde finnas några mer erfarna här på forumet som har följt processerna längre och därför har bättre koll på detta.

Processen pågår i alla fall ett bra tag fram över och är inte färdig förrän kanske dryga veckan efter uppropet tror jag. Jag skulle dock gissa att du har goda chanser att kallas innan uppropet i.o.m. ditt låga reservnummer.

Så inget bra svar tyvärr. Kanske imorgon, kanske betydligt senare:/
Jag tror dock att du kommer in iaf. Inget är givet förståss. Men det ser bra ut :glad:
Gäst

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gäst »

Smulan skrev:Hej! En sak begriper jag inte och hoppas på att någon kan hjälpa mig. Jag har, som de flesta av er, sökt till alla 7 orterna och fått relativt bra reservplatser på de flesta. I Umeå fick jag reservplats 1, så om de ringer, kan jag då tacka ja till den platsen samtidigt som att chansen finns för de andra orterna att ringa mig efteråt. Eller måste man tacka nej till umeå för att ha en chans att ex Lund ringer??

Tack på förhand! :glad:
Syltmunk
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 dec 2010, 17:45

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Syltmunk »

Smulan skrev:Hej! En sak begriper jag inte och hoppas på att någon kan hjälpa mig. Jag har, som de flesta av er, sökt till alla 7 orterna och fått relativt bra reservplatser på de flesta. I Umeå fick jag reservplats 1, så om de ringer, kan jag då tacka ja till den platsen samtidigt som att chansen finns för de andra orterna att ringa mig efteråt. Eller måste man tacka nej till umeå för att ha en chans att ex Lund ringer??

Tack på förhand! :glad:
Det påverkar inte alls. En kursare till mig blev första veckan uppringd av först Uppsala och sen KI. Hon tackade nej till båda, så det borde inte påverka. Annars grattis till Umeå! Termin 1 verkar ha förberett det fint för er i år...
Gäst

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gäst »

Hej!

Efter andra urvalet blev jag reserv 6 i BI på läkarprogrammet i Göteborg. Har kollat på statistiken på sidan, men det saknas uppgifter om hur många reserver som kallats in efter andra urvalet. Är det någon som bara kan uppskatta min chans att komma in... Vet att ingen kan vara säker, men vad lutar det åt tror ni!?

Tack
ssk

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av ssk »

Lyckades klättra från plats 33 till 7 i Uppsala och från 17 till 5 på KI! Håller tummarna att de ringer från Uppsala snart, för det borde de väl? :)
Stämmer det förresten att man kan få platsen om man går på uppropet och det visar sig att någon inte dyker upp?
Och visst ringer de från Uppsala, de skickar inte brev eller så va? Kan inte kolla brevlådan förrän 8:e jan..
just nu

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av just nu »

ssk skrev:Lyckades klättra från plats 33 till 7 i Uppsala och från 17 till 5 på KI! Håller tummarna att de ringer från Uppsala snart, för det borde de väl? :)
Stämmer det förresten att man kan få platsen om man går på uppropet och det visar sig att någon inte dyker upp?
Och visst ringer de från Uppsala, de skickar inte brev eller så va? Kan inte kolla brevlådan förrän 8:e jan..
Nej, det lönar sig INTE att gå på uppropet om man inte antagen! De ringer in reserverna strikt efter listan. De skickar inte brev. De ringer så det kan vara värt att kontrollera att tel.nr på dina sidor på antagning.se stämmer. Svarar man inte så försöker de få tag i dig igen och igen (men inte hur många dagar som helst).
Helt otroligt att den här myten (om att gå på uppropet) kan florera fritt så pass länge.
Gäst

Re: Chans att komma in efter urval 2 VT12

Inlägg av Gäst »

just nu skrev:Nej, det lönar sig INTE att gå på uppropet om man inte antagen! De ringer in reserverna strikt efter listan. De skickar inte brev. De ringer så det kan vara värt att kontrollera att tel.nr på dina sidor på antagning.se stämmer. Svarar man inte så försöker de få tag i dig igen och igen (men inte hur många dagar som helst).
Helt otroligt att den här myten (om att gå på uppropet) kan florera fritt så pass länge.
Tack för svaret! Det var en studievägledare som tipsade mig om att gå på uppropet. Varför känns det alltid som att såna har sämre koll än alla andra?
Låst