KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av linaaaa »

Hej!


Tror ni snitten kmr att fortsätta ligga under 22,5 (BI) för KI VT12??????

Vilka är era spekulationer??

Jag tror att snitten kanske ökar en aning i och med det nya högskoleprovet som enligt mig är MYCKET enklare än det gamla. Alltså kommer flera få bra på HP och HP kommer att användas som skiljekriterium för betygskvoten, alltså räcker inte 22,5 eller har jag fel?? vad tror Ni???

OBS! det är endast KI jag har i åtanke
Wavy Crockett

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av Wavy Crockett »

nej
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av johanni »

En gissning från min sida är endera 22.4 som i våras, alternativt lite lägre dvs 22.3. Huruvida det nya högskoleprovet är svårare eller är av mindre betydelse, så länge man har 22.5 :visslar:
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av Spock »

Jag tror att det kommer ligga lite under 22,5. Frågan är bara hur mycket. Själv kommer jag nog hamna på ett snitt på runt 22,29 förutsatt att jag håller A/MVG i de kvarvarande ämnena. Det enda VG jag får skulle då vara i Svenska B, detta otroligt tråkiga ämne.... Men det känns som det är värt att kanske göra en prövning i det. att söka in med 22,5 i B1 öppnar alla dörrar.

Ett tips till dig, glöm inte att om du inte har full merit i direktkvoten; Om det är möjligt, plugga upp de ämen och få 22,5 så kommer du prövas i båda kvoterna!

Att HP blivit lättare är egentligen ett sätt att se på saken. Förvisso är det lättare att plugga inför HP nu när det är mer matte och logik.
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av linaaaa »

Spock skrev:Jag tror att det kommer ligga lite under 22,5. Frågan är bara hur mycket. Själv kommer jag nog hamna på ett snitt på runt 22,29 förutsatt att jag håller A/MVG i de kvarvarande ämnena. Det enda VG jag får skulle då vara i Svenska B, detta otroligt tråkiga ämne.... Men det känns som det är värt att kanske göra en prövning i det. att söka in med 22,5 i B1 öppnar alla dörrar.

Ett tips till dig, glöm inte att om du inte har full merit i direktkvoten; Om det är möjligt, plugga upp de ämen och få 22,5 så kommer du prövas i båda kvoterna!

Att HP blivit lättare är egentligen ett sätt att se på saken. Förvisso är det lättare att plugga inför HP nu när det är mer matte och logik.
Jag har redan 22,5 men har dessvärre inte ett lysande resultat på HP, därav mitt oro inför våren :S

Hörde något om "nya" meritpoäng?? vad händer nu är det något som ska ändras ?? jäkla skolverket som gång på gång ska hålla på och ändra :arg:
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av linaaaa »

Wavy Crockett skrev:nej

nej vad????
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av linaaaa »

johanni skrev:En gissning från min sida är endera 22.4 som i våras, alternativt lite lägre dvs 22.3. Huruvida det nya högskoleprovet är svårare eller är av mindre betydelse, så länge man har 22.5 :visslar:

Alltså anledningen till att jag tror att HP kommer att ha en stor betydelse är för att det nya HP är mkt enklare, och därför kommer fler få ett bra resultat och det kommer väl att påverka Bi eller????? :S
Gatzu

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av Gatzu »

linaaaa skrev:
Alltså anledningen till att jag tror att HP kommer att ha en stor betydelse är för att det nya HP är mkt enklare, och därför kommer fler få ett bra resultat och det kommer väl att påverka Bi eller????? :S
Varför? Har du 22,5 behöver de inte använda HP för urskiljning och då kan du ha 0,1 i HP om du vill... spelar ju ingen roll.

Dessutom håller jag inte med dig om att HP är så mycket enklare och normeringen kommer jämna ut att resultaten blir som innan.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av Spock »

Det är så sant. Har du 22,5 i direktkvoten så är du nästan garanterad att bli antagen! Då är HP helt oviktigt. Däremot om du har under 22,5 så är det bra att ha ett OK HP resultat. Lycka till :)
Muffin

Re: KI VT12- vilket snitt kmr att krävas för antagning?

Inlägg av Muffin »

Vad tror ni att det kommer att krävas för hp-resultat om man har 22,5 i B2-gruppen då? (KI VT2012)
Låst