Min chans att komma in?? Hjälp

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Spook skrev:Glöm inte att fastän du kompletterar dina betyg så kommer du fortfarande att prövas i båda kvoterna.
Det kan alltså aldrig vara till din nackdel att komplettera dina betyg för att uppnå 22,5.
Tips, om du inte redan har fullt meritvärde: Meritvärdeskomplettering påverkar inte ditt betygssnitt, vilket innebär att du bara behöver G i dessa (dock räknas dessa bara i kompletteringskvoten).
Glöm inte att du mot en avgift på 500kr kan göra en prövning i valfritt ämne på ditt vuxengymnasium.
Jag har VG på Svenska A och B samt Engeleska A vilket betyder att det är väldigt svårt för mig att få MVG på dessa kurser d.v.s. jag är dåligt på språk.
Jag förstår inte riktig vad menar du med Meritvärdeskomplettering?
OBS. jag har inte gjort en slutbetyg än så att jag hamnar inte i kompletteringskvoten.
skulle vore väldigt tacksam för svaret
Mustafa Al-Attar
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Lina »

Om du inte har fått något slutbetyg ännu så är mitt förslag att du läser kurser på komvux som du vet att du kan få bra betyg i. Det spelar ingen roll vad det är för kurser bara du får MVG. När du sedan fått ihop 2500 gymnasiepoäng så läser du in de naturvetenskapliga kurserna på naturvetenskapligt basår. Detta påverkar inte ditt gymnasiebetyg. Du kan bara bli godkänd eller underkänd. På så vis kan du få behörighet att söka till läkarutbildningen utan att behöva ha MVG i alla de tyngre naturvetenskapliga kurserna. (om du nu inte har jättelätt för naturkurserna och vet att du får MVG på dem på komvux så klart...)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Lina skrev:Om du inte har fått något slutbetyg ännu så är mitt förslag att du läser kurser på komvux som du vet att du kan få bra betyg i. Det spelar ingen roll vad det är för kurser bara du får MVG. När du sedan fått ihop 2500 gymnasiepoäng så läser du in de naturvetenskapliga kurserna på naturvetenskapligt basår. Detta påverkar inte ditt gymnasiebetyg. Du kan bara bli godkänd eller underkänd. På så vis kan du få behörighet att söka till läkarutbildningen utan att behöva ha MVG i alla de tyngre naturvetenskapliga kurserna. (om du nu inte har jättelätt för naturkurserna och vet att du får MVG på dem på komvux så klart...)
Jag har ingen problem med naturvetenskapliga kurserna, mitt problem är språk bara (Svenska A och B). om jag får MVG på en av de, så blir min betyg 22,00 vilket leder till att jag blir antagen antar jag!
Kan du förklara lite, vad menar du med bara betyget G, betyder det att jag kan läsa ett annat ämne än Svenska A och B för att kunna få MVG?
Mustafa Al-Attar
Spock

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Spock »

nabster skrev: Jag har VG på Svenska A och B samt Engeleska A vilket betyder att det är väldigt svårt för mig att få MVG på dessa kurser d.v.s. jag är dåligt på språk.
Jag förstår inte riktig vad menar du med Meritvärdeskomplettering?
OBS. jag har inte gjort en slutbetyg än så att jag hamnar inte i kompletteringskvoten.
skulle vore väldigt tacksam för svaret
Jag föreslår att du tar kontakt med din studievägledare, de vet precis vad som gäller!
Vi ska se om jag har förstått dig rätt. Du har läst alla kurser på komvux men inte ännu tagit ut ett slutbetyg. Om du skulle ta ut ditt slutbetyg idag skulle du ha snittet 21,8. Om du har betyget VG i eng A, sv A, sv B så drar jag slutsatsen att det är dessa tre kurser som drar ner ditt snitt (dvs hade du haft MVG i dessa så hade du haft 22,5). Jag råder dig till att antingen läsa upp någon av dessa kurserna INNAN du tar ut ditt betyg, eftersom du bara bott i sverige i tre år borde du ha läst svenska som andraspråk? Men om du känner att det är omöjligt så måste du titta på om du kan skrapa ihop mer poäng genom att läsa en kurs som ger meritpoäng. Typ Matematik E ger 0,5 extra. Det jag menade med meritvärdeskomplettering var att efter du har tagit ut ditt slutbetyg så kan du läsa meritkurser typ eng B, och bara sätta G i dem, för att sedan höja snittet i kompletteringskvoten till 22,5. (Du prövas alltid i båda kvoterna). Fram till 2014 ger också dessa kurser dig meritpoäng (max 1,0 tror jag): Biologi breddning ......................... en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Djursjukvård ................................................................... en halv (0,5) meritpoäng
Etik och livsfrågor ................................................. en halv (0,5) meritpoäng
Fysik breddning ............................... en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Hälsopedagogik ................................ en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Kemi breddning................................ en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Omvårdnad ........................................................................ en halv (0,5) meritpoäng
Psykologi A................................................ en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation ............................ ......................................................................................... en fjärdedels (0,25) meritpoäng

Lycka till :glad:
spock

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av spock »

För att förtydliga:
Innan du tar ut ditt slutbetyg kan du antingen läsa upp svenska eller engelskan, eller så kan du läsa någon av ovan meritkurser och / ma E. Du måste ha MVG i dessa då de tas med i ditt slutbetyg, de ger dig också meritpoäng.

Efter du har tagit ut ditt slutbetyg så kan du läsa meritkurser med bara G-betyget och erhålla meritpoäng, om du kompletterar med dessa kurser kan de aldrig påverka ditt betygssnitt.

Du bör göra både och. På så vis prövas du i båda kvoterna och således ökar dina chanser att komma in.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

spock skrev:För att förtydliga:
Innan du tar ut ditt slutbetyg kan du antingen läsa upp svenska eller engelskan, eller så kan du läsa någon av ovan meritkurser och / ma E. Du måste ha MVG i dessa då de tas med i ditt slutbetyg, de ger dig också meritpoäng.

Efter du har tagit ut ditt slutbetyg så kan du läsa meritkurser med bara G-betyget och erhålla meritpoäng, om du kompletterar med dessa kurser kan de aldrig påverka ditt betygssnitt.

Du bör göra både och. På så vis prövas du i båda kvoterna och således ökar dina chanser att komma in.
Tack så mycket för svaret, men jag har redan läst meritkurser och det som sänker min betygsnitt är Svenska och Engleska och av denna anledning bör jag ha MVG i minst ett av de så att jag får 22,00
Mustafa Al-Attar
sunshine

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av sunshine »

nabster skrev: Tack så mycket för svaret, men jag har redan läst meritkurser och det som sänker min betygsnitt är Svenska och Engleska och av denna anledning bör jag ha MVG i minst ett av de så att jag får 22,00
Din chans är inte så stor!
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Wiiizzy »

Jag vågar nog faktiskt gå emot strömmen och påstå att 21,8 (22,0 är givetvis mycket säkrare) BI faktiskt kan räcka till VT12 (någonstans i Sverige). Det lär bli på gränsen och ett HP resultat kan ju alltid vara bra att ha vid eventuell urskiljning (tänk på att allt över 0.0 lär öka dina chanser då det säkerligen lär finnas sökande utan högskoleprovsresultat!). Som vi minns så var ju 21,8 det lägsta betyget som folk kom in med som reserver i både Örebro, Linköping och Lund VT11. Och om man sedan jämför HT10 med HT11 (vilket borde ge en viss uppfattning om efterföljande vår) så ser man att antagningsgränserna har sjunkit. Med den bakgrunden tror jag att antagningsgränserna kommer att ligga minst lika lågt som förra våren.

Jag inser förstass att 21,8 inte garanterat leder till antagning och att 22,0 är betydligt bättre. Och visst är det är bra om forumet sporrar nabster att uppnå 22,0 i stället för 21,8, men jag tyckte ändå att jag behövde komma med en ärlig uppskattning.
Lycka till!
Senast redigerad av Wiiizzy den 27 aug 2011, 02:45, redigerad totalt 1 gånger.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Min chans att komma in?? Hjälp

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Wiiizzy skrev:Jag vågar nog faktiskt gå emot strömmen och påstå att 21,8 (22,0 är givetvis mycket säkrare) BI faktiskt kan räcka till VT12 (någonstans i Sverige). Det lär bli på gränsen och ett HP resultat kan ju alltid vara bra att ha vid eventuell urskiljning (tänk på att allt över 0.0 lär öka dina chanser då det säkerligen lär finnas sökande utan högskoleresultat!). Som vi minns så var ju 21,8 det lägsta betyget som folk kom in med som reserver i både Örebro, Linköping och Lund VT11. Och om man sedan jämför HT10 med HT11 (vilket borde ge en viss uppfattning om efterföljande vår) så ser man att antagningsgränserna har sjunkit. Med den bakgrunden tror jag att antagningsgränserna kommer att ligga minst lika lågt som förra våren.

Jag inser förstass att 21,8 inte garanterat leder till antagning och att 22,0 är betydligt bättre. Och visst är det är bra om forumet sporrar nabster att uppnå 22,0 i stället för 21,8, men jag tyckte ändå att jag behövde komma med en ärlig uppskattning.
Lycka till!
Tack för svaret, jag ska försöka uppnå 22,00
Mustafa Al-Attar
Låst